Nauka

Lut-2nd-2011

Nauka
Słowo ?nauka? mrozi krew w żyłach wielu uczniom, szczególnie tym na późniejszym etapie kształcenia czyli np. w gimnazjach, liceach. Nauka kojarzy im się z czymś nieprzyjemnym, zwykle długotrwałym. Nie myślą o niej jak o zdobywaniu nowych, cennych informacji, ale jak o niepotrzebnym zaśmiecaniu swojego umysłu. Bo komuż potrzebna jest wiadomość o wojnie trzydziestoletniej? Nie są im potrzebne informacje na temat potrzeb biologicznych gadów i płazów, zbędna jest wiedza o fizycznych eksperymentach czy chemicznych doświadczeniach. Młodzi ludzie nie do końca potrafią zrozumieć, dlaczego nauka jest ważna. Buntują się przeciw nauczycielom i pracom domowym. Wydaje im się, że wiedza jest im niepotrzebna, choć już za kilka lat zrozumieją co mogli zaprzepaścić lub zaprzepaścili. Ambitniejsi uczniowie jednak nie zawalają nauki ? wiedzą, że tylko dobre stopnie, a raczej faktyczne umiejętności i zdobyta wiedza sprawią, że dostaną się na wybrane przez siebie kierunki studiów. Nauka na wyższym poziomie pozwoli im w przyszłości zdobyć dobrą pracę, utrzymać stabilną pozycję zawodową i społeczną.

Edukacja

Nikt nie zaprzeczy, że nauka jest ważna. Oczywiście, poza uczniami, którzy po przeczytaniu pierwszego zdania, głośno by jęknęli. Nauka pozwala nam odkrywać nieznane, przeżywać nowości, zadziwiać. Nauka daje też nam szanse na lepsze życie. Co byśmy zrobili gdybyśmy do tej pory nieznani elektryczności. Zdarzył się jednak taki ciekawski, który eksperymentował i pomógł ludzkości w odłożeniu na półki świec, ogarków, pochodni i tym podobnych. Gdyby nie nauka nie znalibyśmy lekarstw na wiele chorób. Oczywiście istnieje wiele jeszcze chorób, na które a tej chwili nie potrafimy wiele poradzić, ale naukowcy nie ustają w swoich trudach, wciąż eksperymentując i pozwalając nam na dobre dziś i lepsze jutro. Nie ustają w swych trudach wiecznego kształcenia się, dokształcania, szkolenia, badania, sprawdzania ? to ich życie, życie dla dobra innych, dla dobra cywilizacji, ku lepszej przyszłości. Edukacja dzieci i młodzieży to kwestia, do której zatem należy przywiązywać bardzo dużą uwagę ? tak, by w późniejszych etapach znalazły się osoby, które z radością i ochotą będą pogłębiać swoją wiedzę, a nie tylko powielać określone schematy

Efektywna nauka i studia

Sty-16th-2011

Efektywna nauka

Nauka do głowy sama nam ?nie wejdzie?. Nie wystarczy położyć książkę pod poduszką tuż przed zaśnięciem czy intensywne myślenie o podręczniku. Ba, nie wystarczy nawet jego przeczytanie, bowiem niewiele informacji zapamiętamy. Aby uczyć się efektywnie warto stosować metody, które nam to ułatwią. Jednym ze sposobów jest mapa pamięciowa. Wokół tematu który nas interesuje budujemy sieć połączeń, skojarzeń, które przypomną nam o danym zagadnieniu np. jeśli uczymy się na temat epoki literackiej dwudziestolecie międzywojenne to wokół tego hasła dodamy nazwisko Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Juliana Tuwima, dodamy grupę Skamander itd., wszystko to co ważne było w tej epoce i co musimy sobie przyswoić. Oczywiście możemy używać zamiast słów różnych symboli ? nastroje burzowe, atmosferę napięcia możemy np. zaznaczyć rysując chmurę i piorun, który przywodzi nam na myśl burzę. Mapa pamięciowa jest dobra w zapamiętywaniu ogólnych zagadnień, pomaga nam szerzej omówić dane zjawisko i zapamiętać najważniejsze wybrane kwestie.

Studia
Nauka na studiach różni się od zdobywania wiedzy w podstawówce czy liceum. Studia polegają na? studiowaniu. Ktoś się zaśmieje w tym momencie i pomyśli ?bardzo jasna definicja?, a w tej definicji zawarta została cała istota tej kwestii. Studia czyli studiowanie konkretnej dziedziny wiedzy, pogłębianie jej. Tutaj nikt nas nie zmusza, sami w pewien sposób możemy kształtować ścieżkę nauki (ktoś spyta: po co zatem sesja, egzaminy, ćwiczenia, wykłady, kolokwia, zaliczenia, profesorowie, prace dyplomowe ? one mają w pewien sposób, czasem wydawałoby się pokręcony, usystematycznić naszą wiedzę, uporządkować, ukierunkować, dopomóc w wyborze. Do studiowania nikt nas nie zmusza ? to my wybieramy kierunek, który nas interesuje i musimy stanąć przed pytaniem: jak bardzo nas fascynuje. Czy wystarczy nam zdobyta wiedza, ewentualnie pogłębiona prze jakieś ciekawostki czy też interesuje nas dogłębne poznanie tej nauki. Oczywiście większość osób traktuje studia tylko jako jedyną możliwą ścieżkę rozpoczęcia (jakiejkolwiek) zawodowej kariery czyracznej zdobycia pracy. Wiele osób nie interesuje ekonomia, którą właśnie kończą ? liczy się perspektywa posady w banku i odpowiednia pensja.

Studniówka – dawniej i dziś :)

Gru-30th-2010

Okres nauki, zwłaszcza w szkole średniej, to jeden z najsympatyczniejszych etapów naszego życia. Do takiego wniosku dochodzimy dopiero po wielu latach, kiedy potrafimy spojrzeć na to wszystko z perspektywy czasu. W okresie edukacji, traktujemy to, jako zło konieczne. Szkoła średnia, powolnymi krokami wprowadza nas w dorośle życie. Po jej zakończeniu, część podejmie pracę, a reszta będzie się jeszcze dalej kształciła. Przełomowym momentem w naszej edukacji, jest wyczekiwana przez wszystkich studniówka. To nasz pierwszy, prawdziwy bal i organizowany jest zazwyczaj z wielka pompą. Gorączkowo poszukujemy odpowiedniego stroju, wybieramy osobę, która będzie nam towarzyszyła podczas zabawy, ale i przy okazji uświadamiamy sobie, że tak niewiele pozostało nam do egzaminu dojrzałości. Studniówki organizowane są zazwyczaj w styczniu, lub na samym początku lutego, a od tego czasu niewiele pozostanie na naukę, aby dobrze zdać przyszłą maturę. Pierwszy, zatańczony przez nas polonez w życiu, będzie niezapomniany do końca życia.

Patrząc na własne dzieci i jednocześnie wspominając swoją szkolę, dostrzegamy ogromne różnice. Mogły pozostać te same budynki, te same klasy i nawet dzienniki niewiele się zmieniły, ale cala reszta przeszła ogromną metamorfozę. Zaletą dawnych szkól był to, że przez wiele lat dzieci mogły korzystać po sobie z podręczników; przechodziły one z ucznia na ucznia, albo podarowane, albo odsprzedane. Krążyły w obiegu tak długo, do póki wszystkie kartki nie łatały luzem. Nie było wtedy zerówki, a edukację rozpoczynało się od rysowania szlaczków w zeszytach. Trudno stwierdzić, czy dzieci były inne, czy nauczyciele byli inni, ale z pewnością znacznie łatwiej było utrzymać w karności czterdziestoosobową klasę. Dziecinne tornistry nie zarywały się pod ciężarem mnóstwa książek. Do jednego przedmiotu była jedna książka. Przychodzenie do szkoły z makijażem było nie do pomyślenia. Za najmniejszy jego ślad można było wylądować u dyrektora, a rodziców wzywano do szkoły. Można z pewnością stwierdzić, że w dawnych szkołach nie były widoczne różnice w zamożności rodziców, a od dzieci wymagało się jednakowych fartuszków, które od niedawna znowu powróciły do łask.

Uczelnia – Czas na wyprawkę!

Gru-27th-2010

Uczelnia jest to rozdaj placówki. Na uczelnie odbywają się głownie szkolenia i zajęcia dla studentów. Uczelnie dzielimy na dwie podstawowe grupy, czyli na uczelnie państwowe i prywatne. Te pierwsze maja zazwyczaj wyższy poziom oraz wymagania z kolei te drugie należy opłacać z własnej kieszeni. Uczelnie mogą proponować zjazdy w trybie dziennym lub zaocznym. Dzienny oznacza studiowania w całym tygodniu natomiast zaoczny tryb jest dobry dla ludzi pracujących, ponieważ zjazdy są, co dwa tygodnie i tylko w weekendy. Na obu typach uczelni należy zaliczać egzaminy, ponieważ to one stanowią podstawę wystawiania ocen. Na uczelniach obowiązuje system punktowy, czyli każda ocena ma swoje odpowiednik w punktach dopiero zaliczenie ich gwarantuje przejście na następny rok. Uczelnie zazwyczaj są dużymi budynkami, ponieważ muszą posiadać odpowiednią ilość miejsc dla swoich studentów, czyli sale wykładowe oraz aule, na których odbywają się wykłady. Wszystkie pomieszczenia powinny być dostosowane do potrzeb studentów.

Wyprawka jest to zestaw przedmiotów który jest niezbędny. Wyprawki bywają rożne i każda ma swój cel w tym wypadku jest nim zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty. Szkoła podstawowa jest zupełnie innym typem szkoły niż przedszkole ponieważ tutaj dziecko nie spędza większości czasu na zabawie tylko na tym żeby zdobywać coraz to nowsze wiadomości. Aby przychodziło mu to z łatwością powinien posiadać odpowiednie przedmioty do tego celu czyli przede wszystkim zeszyty po to aby moc notować w nich rożne wiadomości. Wszystkie rzeczy z wyprawki dziecko przechowuje i zabiera ze sobą w razie potrzeby do szkoły ponieważ jego dzień nauki podzielony jest na kilka przedmiotów co więcej jeśli ma akurat dany przedmiot to wtedy pakuje go do tornistra dzięki czemu łatwiej jest rzeczy przenieść z miejsca na miejsce. Plecak jest dość duży dlatego oprócz zeszyto i wyposażenia mieszczą się do niego również śniadania i buty na zmianę. Dziecka nie należy jednak zbytnio obciążać ponieważ może odbić się to na jego postawie.

Indeks, obrona prac dyplomowych i magisterskich

Gru-2nd-2010

Indeks jest to rodzaj książeczki. Najprościej mówiąc przypomina on małą wersje książki lub dzienniczka, chociaż to drugie określenie jest bardziej trafne. Indeks jest przedmiotem, do którego wpisywane są oceny studenta. Indeksy zazwyczaj mają bardzo zbliżoną wersję, ponieważ prawione są w twardej okładce o zielonym kolorze. Indeksu student nie nosi ciągle przy sobie, ponieważ jest on zbędny tak naprawdę oceny są do niego wpisywane tylko w trakcie sesji jest

to dość trudne zajęcie dla wykładowcy, jaki dla studenta, ponieważ trzeba długo czekać na swoją kolej. Spowodowane jest to faktem ze wykładowcy mają wielu studentów i nie są w stanie szybciej pracować, jeśli nie zdążymy dokonać wpisu w określonym czasie wtedy musimy czekać na kolejny zjazd. Indeksy zazwyczaj maja swoje termin, czyli datę, której nie można przedłużyć, ponieważ wtedy płaci się karę pieniężną i to dość wysoka. Indeksy są dzienniczkiem, w którym zgaduje się zawsze zdjęcie oraz rodzaj uczelni następnie w wolne miejsca wpisuje się przedmioty i wykładowców pozostawiając miejsce na ocenę.

Obrona jest to zakończenie studiowania. Obrona zawsze jest pod koniec trzeciego lub piątego roku nauczania wszystko zależy od tego ilu letnie mamy studia. Obrona jest to rozdaj zadanie stawianego przed studentem, ponieważ w momencie, kiedy napisze on swoją prace to później musi ją jeszcze obronić, czyli odpowiadać na zadawane pytania. Obronę zawsze wytycza recenzent, ponieważ to on musi wszystko ustalić wcześniej. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi nasz recenzent oraz dwie obce osoby. Każda z tych osób zadaje pytania z pracy, ale nie tylko, ponieważ obecnie zadawane są również pytania z seminarium. Zadawane są one po to, aby sprawdzić czy student pisał pracę sam i jak zna problem swojej pracy. Na podstawie tych wypowiedzi są wystawiane oceny. Ocena nie jest jednak jednostkowa, ponieważ jest zbiorem oceny ze średniej oraz oceny z odpowiedzi na zadawane pytania. Do obrony trzeba się dobrze przygotować, czyli opracować i przestudiować swoją prace i dodatkowo opanować pytania, ponieważ większość znamy już wcześniej.

Seminarium a egzaminy

Wrz-2nd-2010

Seminarium jest to rozdaj zjazdu. Seminarium jest bardzo ważnym elementem nauki, ponieważ w tym czasie student uczy się pisania pracy licencjackiej lub magisterskiej. Seminarium występuje w bardzo specyficznym czasie czyi, kiedy uczeń kończy trzeci rok nauki lub na koniec pitego roku. W tym czasie dostaje promotora, czyli osobę, która daje mu rady i pisze pracę. Na seminarium naturalnie tylko słucha i próbuje się dostosować do wskazówek, ponieważ dopiero w domu student wykonuje całość pracy i wtedy przynosi ją na seminarium do sprawdzenia. Seminaria nie są miłym doświadczeniem, ponieważ recenzent stale zmienia swoje poglądy, co wpływa na czas pisania takiej pracy. Nawet, jeśli zatwierdzi jakąś część to po pewnym czasie zawsze może z niej zrezygnować taki stan rzeczy jest spowodowany zbyt wielkimi grupami. Na seminarium rozstrzygane są podstawowe kwestie, czyli wybór tematu oraz dokonanie przybliżonej wersji naszej pracy, czyli jak ma się ona prezentować w całości. Seminarium nie jest obowiązkowe, ale warto na nie uczęszczać, ponieważ samemu nie jest się w stanie napisać pracy.

Egzamin to inaczej rodzaj sprawdzianu. Egzamin ma na celu sprawdzenie wiadomości ucznia. Egzaminy na uczelniach wyższych nie odbywają się ciągle tylko podczas sesji jest to wydzielony czas na tego typu zajęcia, czyli moment, w którym wszyscy są egzaminowani. Sesja przypada zazwyczaj w dwóch terminach, czyli dzielimy ją na sesję letnią i zimową w czasie tego okresu należy zaliczyć wszystkie egzaminy. To jak wygada egzamin zależy przede wszystkim od wykładowcy, czyli jeśli on sobie tego życzy wtedy musimy pisać egzamin lub odpowiadać ustnie. Egzaminy są bardzo ważne, ponieważ zaliczenie ich gwarantuje przejście na kolejny etap edukacji. Egzaminy mogą odbywać się w różnych miejscach, czyli nie tylko na sali, ale też na auli tam są dogodniejsze do tego celu warunki. Na auli jest dużo miejsca wiec można swobodnie wszystkich rozsadzić tak, aby nie siedzieli blisko siebie. Za każdą próbę ściągana są wyciągane konsekwencje, ponieważ wykładowcy nie tolerują tego typu zachowania. Czas egzaminów zwykle nie przekracza godziny

Student, recenzent

Sie-1st-2010

Student jest to rodzaj osoby. Student jest człowiekiem, który się uczy, czyli nie zaprzestał edukacji na poziomie podstawowym czy tez średnim tylko kontynuuje ją na poziomie wyższym. Studentem może być każdy, kto po pierwsze ma takie chęci jednak na tym się nie kończy, ponieważ student musi jeszcze mieć świadectwo maturalne, ponieważ to ono otwiera mu wstęp na wyższe uczelnie. Studentem jak wspomniałam wcześniej może zostać każdy, kto chce, ponieważ nie mat tuja ograniczenia wiekowego, czyli nawet osoby starsze decydują się na szkolenie i podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych. Student uczy się na wybranej przez siebie uczelnie, ale najpierw musi się do niej dostać, czyli zdać egzaminy wstępne są one konieczne, ponieważ osób chętnych na jedno miejsce jest bardzo wielu, co stwarza to mały problem. Student sam wybiera sobie kierunek studiów, ponieważ uczy się tego, co go interesuje lub pokrywa się z wykonywanym zawodem. Jest to bardzo ważne, aby robić to, co się chce, ponieważ wtedy robimy to z zapałem.

Recenzent jest to osoba, która prowadzi studentem seminarium. Recenzent jest bardzo ważną osobą, ponieważ to on naprowadza studenta na to, w jaki sposób ma pisać daną pracę. Do niego również później należy zatwierdzenie danej pracy, ponieważ jeśli tego nie zrobi to obrona odwleka się nam w czasie na następny rok. Często tak bywa, ponieważ recenzenci czepiają się szczegółów. Recenzent jest bardzo zapracowaną osobą, ponieważ ma na swoich zajęciach tak zwanych seminariach dużą liczbę osób wiec nic dziwnego, że często nie pamięta tematów i nie podobają mu się wcześniej zaakceptowane zmiany. Jednak trzeba to tolerować, ponieważ od tej osoby zależy to czy będziemy się bronić. Uczestniczy ona nawet w naszej obronie i zawsze może nam pomóc lub przeciwnie nas pogrążyć. Recenzenci mogą być dowolni lub narzuceni. Jeśli nie ma fachowców od danej dziedziny wtedy są narzucani dogodnie. Jest to dość kłopotliwe, ale nie mamy na to wpływu. Recenzentem jest najczęściej wykładowca, z którym mamy zajęcia lub wcześniej mieliśmy

Nauki medyczne

Sie-1st-2010

Wszechstronnie uzdolnieni

Gdy jesteśmy zdolni w jednej konkretnej dziedzinie, wówczas nie mamy problemów z wyborem studiów i konkretnej profesji. Po prostu wybierzemy to, w czym czujemy się najlepiej. Ewentualnie w ramach wybranej dziedziny nauki możemy się zastanawiać na bardziej skonkretyzowaną specjalizacją. Co jednak z tymi, którzy są wszechstronnie uzdolnieni? Mogą się uczyć kilku języków. Świetnie radzą sobie z przedmiotami humanistycznymi, ale równie dobrze ze ścisłymi. Dodatkowo chodzą do szkoły muzycznej i na kółko teatralne. Taka osoba w momencie, gdy musi wybrać konkretne studia ma mętlik w głowie. Może się widzieć w naukach o sztuce, ale równie dobrze w humanistycznych czy biologicznych.  O ile w szkole średniej, w pewnym stopniu można mieć wszystko na raz, o tyle na studiach może to nie być aż tak proste. Coś trzeba będzie wybrać jako przyszłą profesję, a pozostałe dziedziny pozostawić w sferze zainteresowań lub hobby. Jaki z tego wniosek? Ci wszechstronnie uzdolnieni wcale nie mają w życiu tak bardzo. Może więc dobrze dostrzec swój jeden, ale za to bardzo konkretny talent.

Nauki medyczne

Widomo, że nauki medyczne to bardzo szeroka dziedzina. Jednak czego by się nie studiowało w jej zakresie od razu trzeba się nastawić na masę nauki. Tutaj licząc na uczenie się dwa tygodnie przed sesją, można się naprawdę srogo przeliczyć. Jeżeli więc jest się świadomym swych niedoskonałości, czyli na przykład braku systematyczności, lepiej sobie darować. Wyobraźmy sobie, że trafiamy do lekarza, który całe studia uczył się tuż przed sesją i z trudem przechodził każdy semestr. Chciałaby do niego trafić chyba tylko ten, kto ma skłonności samobójcze lub masochistyczne. Zanim więc, ktoś kto nie jest pewny, że lekarz czy pielęgniarka to zawód stworzony dla niego, powinien się dobrze zastanowić. Tylko mając absolutną pewność swojej decyzji i świadomość ogromu pracy, jaki trzeba będzie wykonać przez kilka najbliższych lat, można się podjąć studiowania w tej dziedzinie nauki. To gwarantuje nie tylko osobisty sukces i zadowolenie z pracy potencjalnemu lekarzowi, ale też bezpieczeństwo jego przyszłych pacjentów.

Nauka teoretyczna, a nauka praktyczna

Lip-12th-2010

Nauka teoretyczna, to nauka którą można wykonywać bez praktycznego zastosowania. Przykładem takiej nauki jest nauczanie w szkole podstawowej. W popularnie zwanej podstawówce dzieci uczą się o matematyce, biologii, geografii i innych dziedzinach nauki w sposób teoretyczny. W ten sposób poznają podstawy nauki, które potem pozwolą im wybrać dla siebie najlepszą drogę dla praktycznego rozwijania swoich zainteresowań. Nauka teoretyczna bardzo wielu ludziom kojarzy się z nudą, ponieważ głównie polega ona na zdobywaniu wiedzy za pomocą literatury. Tak jest w istocie, ale zdobywanie wiedzy w ten sposób też może być fascynujące. Weźmy na przykład literaturę. Historycy literatury poznają świat dawnych pisarzy tylko i wyłącznie na postawie zapisanych dokumentów, którymi są książki, czy pamiętniki. Taką prace można porównać do zawodu detektywa, który prowadzi śledztwo za pomocą kart zapisanych ksiąg. Szuka w nich dowodów za pomocą których składa swoje teorie w jedną spójną całość która czasem jest wielkim odkryciem.

Nauka praktyczna jest o wiele bardziej atrakcyjniejsza dla człowieka od teoretycznej. Dzieje się tak ponieważ praktyka zapewnia nam to, ze możemy dotknąć i doświadczyć na własnej skórze tego co jest w teorii. Czyli jeżeli ktoś zaprojektuje maszyną która potrafi wwiercić się w ziemię na głębokość trzystu metrów, to nauka praktyczna pozwoli zbudować taką maszynę i wykorzystać ja w pracach ziemnych. Na studiach bardzo często oprócz teorii prowadzone są zajęcia praktyczne w salach laboratoryjnych lub w terenie. Studenci geografii zdobywają wiedzę teoretyczną w murach uczelni, ale później wyjeżdżają na wiele wypraw w celu zaobserwowania tego wszystkiego na własne oczy. Od pewnego czasu w szkołach podstawowych nacisk również kładzie się na nauki praktyczne. Organizowane są często wycieczki. Do szkół przyjeżdżają naukowcy i przedstawiciele różnych dziedzin nauki po to aby zachęcić dzieci praktyczną stroną nauki do poświęcenia się dla dobra ludzkości co zaowocować może w przyszłości nowoczesnymi wynalazkami.

Szkoły wyższe

Cze-4th-2010

Obecnie oferta naukowa jest bardzo rozbudowana. W zakresie studiów wyższych wybór jest praktycznie nieograniczony. Oczywiście ciągle największą popularnością cieszą się uczelnie państwowe. Prawdopodobnie renoma jest tylko jednym z czynników. Drugim niewątpliwie jest to, że można się w nich uczyć za darmo. Oprócz tego jest też całe mnóstwo prywatnych szkół wyższych. Tutaj już sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana. Mianowicie cieszą się one bardzo różną reputacją. Te, o których krążą po mieście niewybredne żarty należałoby omijać szerokim łukiem. Mimo wszystko, ciągle jednak mają one swoich wiernych studentów. Jest też grupa zupełnie przeciętnych szkół wyższych, które wyróżniać się mogą jedynie specyficznymi kierunkami. Poza tym istnieje też kilka szkół wyższych w kraju, które cieszą się autentyczną renomą. Trudno się do niech dostać. Za to uzyskanie ich dyplomu otwiera wiele drzwi, również tych do dobrze płatnej i ciekawej pracy. Najczęściej studia tam nie należą do najtańszych, ale warto w nie zainwestować.

Czas studiów ponoć jest jednym z najprzyjemniejszych okresów w życiu. Prawdopodobnie faktycznie tak jest, chociaż jak się to powie studentowi fizyki jądrowej albo medycyny, to może mieć na ten temat dość odmienne zdanie. No chyba, że w pełni akceptuje, a nawet uwielbia to, że ciągle musi się uczyć i kompletnie na nic nie ma czasu. Większość studentów jednak w czasie semestru ma sporo wolnego czasu. Przykro by było go po prostu zmarnować, dlatego zaczynając studia lepiej się zastanowić, jak ten nadmiar czasu dobrze wykorzystać. Jedną z opcji jest włączenie się w intensywne badania naukowe lub przystąpienie do koła naukowego. Można też odbyć bezpłatne praktyki czy staże, które później staną się cennym punktem w naszym CV. Poza tym niezłym pomysłem jest uczenie się języków obcych. Można również podjąć drugi kierunek studiów, który skutecznie wypełni nam wolny czas. Jednak to jest dobra opcja wyłącznie w przypadku, gdy jesteśmy absolutnie pewni, że sobie poradzimy. Jeśli nie, to lepiej zająć się czymś mniej absorbującym, ale podobnie rozwijającym.

Uczelnie publiczne

Właśnie zdaliśmy maturę. Jeszcze nie mamy wyników, ale pewnie mamy jakieś pomysły, co chcielibyśmy robić później. Najprawdopodobniej studiować. Pierwszym miejsce o jakim myślimy są zapewne uczelnie publiczne. Najlepiej te z renomą, mieszczące się w dużych miastach. Do wyboru jest ich zwykle po kilka, zależnie od profilu działalności, zainteresowań i własnych możliwości. To, jak dobra jest uczelnia państwowa, na której chcielibyśmy podjąć studia najłatwiej sprawdzić w rankingach, które są publikowane co roku. Zresztą nie jest to jeden ranking, a co najmniej kilka, robionych przez same uczelnie, niezależne organizacje, a także Ministerstwo Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Zanim zdecydujemy się zaufać którejś klasyfikacji, dobrze jest sprawdzić, jaka instytucja ją zrobiła. Poza tym dobrze pamiętać o tym, by nie skupiać się na uczelni jako całości, ale też sprawdzić jak prezentuje się dany kierunek, na który chcielibyśmy się wybrać. W tej materii też tworzone są rankingi, ale tu najlepiej zaufać byłym i obecnym studentom, którzy najlepiej znają realia panujące na danym kierunku. Istnieje również alternatywa od uczelni wyższych - są nimi zawodowe szkoły policealne.