Psychologia sportu

Mar-16th-2011

Psychologia sportu

 

Nauka gromadzi doświadczenia pochodzące z badań i doświadczeń aby wykorzystać je w praktyce. Stosowane metody i techniki, najpierw sprawdzane są w warunkach eksperymentalnych i podczas pracy ze sportowcami.

Ma na celu wyposażenie człowieka w mechanizmy psychologiczne, pomagające w wykonaniu postawionego przed nim zadania i rozwijania możliwości a w efekcie polepszania wyników.

Badania przeprowadzone przez Eysencka i jego współpracowników wykazały, że pewne osobowości wykazują silniejszą postawę prosportową niż pozostałe oraz że predyspozycje takie są dziedziczne (determinizm biologiczny).

Pozytywnych postaw wobec sportu uczymy się od naszych rodziców lub otoczenia, mogą być kształtowane również za pomocą warunkowania klasycznego, to znaczy kojarzenia sportu z przyjemnymi bodźcami odbieranymi przez mózg.

Do technik stosowanych przez psychologię sportową należą: umiejętność kontrolowania pobudzenia i osiągnięcia najlepszego poziomu jeszcze przed startem, budowanie wysokiej samooceny, radzenia sobie ze stresem, trening wyobrażeniowy.

W treningu wyobrażeniowym, zwanym wizualizacją, chodzi o wyobrażenie sobie czynności (na przykład skoku u skoczków narciarskich) za pomocą wszystkich zmysłów – słuchu, węchu, smaku i dotyku, podobnie jak to ma miejsce w rzeczywistości. Ważne jest odbieranie bodźców płynących z receptorów w ścięgnach itp. co pozwala na szybsze nabycie nowych lub doskonalenie już nabytych umiejętności.

Stosuje się wizualizację celów, naukę koncentracji, umiejętności pracy zespołowej i technik komunikowania się z innymi osobami.

Psychologia sportu posługuje się także licznymi technikami relaksacyjnymi, pozwalającymi szybko a co najważniejsze, efektywnie wypocząć. Jest to na przykład trening autogenny Schulza, polegający na koncentracji na wybranych obszarach ciała i monotonnym, sugestywnym powtarzaniu podanych przez trenera pojęć. Najczęściej dotyczą one ciężkości poszczególnych części ciała i uczucia ciepła w ich obszarach, co pozwala na rozluźnienie napięć motorycznych i wegetatywnych. Sprzyja integrowaniu i rozluźnianiu psychiki, wzmacnia układ odpornościowy, niweluje nawet objawy nerwicowe.

Podobne skutki osiąga się za pomocą relaksacji progresywnej Jacobsona, hipnozy sportowej, treningu interpersonalnego i indywidualnych konsultacji.

Nauka przez całe życie i nauka jako proces edukacji

Lut-28th-2011

Nauka przez całe życie

Słowo nauka funkcjonuje w naszym życiu w odniesieniu do wielu jego sfer. To wieloznaczne słowo, które może oznaczać zarówno sposób zdobywania wiedzy, czyli długotrwały proces edukacji, jaki podejmujemy od najmłodszych lat. Oznacza również sposób przyswajania i percypowania świata i ten problem należy odnieść do biologicznego rozwoju człowieka. Nauką nazywamy również pouczenia ze strony starszych zazwyczaj od nas osób, co nie zawsze nam się podoba, bo rzadko kto lubi z nas wysłuchiwać rad rzekomo bardziej doświadczonych od nas. Naukę można odnieść też do rad pozytywnych ze strony przyjaciół. Nauką nazwiemy również kazanie księdza w kościele, zatem zamiennie możemy użyć w takim kontekście słowo ?nauka? jako katecheza. Nauka to przed wszystkim dziedzina, a zatem część kultury, którą w tym konkretnie bada się konkretną metodą naukową. Nauką będzie zatem przedmiot taki jak fizyka, matematyka itp.. Na tym słowie opiera się nasze funkcjonowanie w świecie, w życiu codziennym i przede wszystkim w społeczeństwie.

Nauka jako proces edukacji

Nauka jako proces edukacji zaczyna się w kontekście przyjętego systemu szkolnictwa w Polsce w wieku sześciu lat. Wtedy wówczas dziecko posyła się do klasy zerowej, która traktuje się jako wstępny etap edukacyjny, klasa zero stanowi pewnego rodzaju podłoże, wstęp do przyszłej edukacji dziecka. Ma na celu wypracowanie podstawowych umiejętności czytania, pisania i liczenia, które będę sukcesywnie rozwijane później. Często rodzice decydują się z uwagi na szczególne uzdolnienia i umiejętności swojego dziecka zapisują od razu do klasy pierwszej. Opinie na temat takiego postępowania są różne: pozytywne i negatywne. Do znacznych korzyści w perspektywie dzisiejszego wyścigu o lepszą karierę takie dziecko ma zapewniony lepszy start z uwagi na swój młodszy wiek i zdobycie wcześniej pełnego wykształcenia. Często bowiem pracownicy wymagają doświadczenia i wyższego wykształcenia już w wieku lat dwudziestu trzech. Taka droga możliwa jest tylko, gdy wcześniej zaczniemy edukację.

Nauka

Lut-2nd-2011

Nauka
Słowo ?nauka? mrozi krew w żyłach wielu uczniom, szczególnie tym na późniejszym etapie kształcenia czyli np. w gimnazjach, liceach. Nauka kojarzy im się z czymś nieprzyjemnym, zwykle długotrwałym. Nie myślą o niej jak o zdobywaniu nowych, cennych informacji, ale jak o niepotrzebnym zaśmiecaniu swojego umysłu. Bo komuż potrzebna jest wiadomość o wojnie trzydziestoletniej? Nie są im potrzebne informacje na temat potrzeb biologicznych gadów i płazów, zbędna jest wiedza o fizycznych eksperymentach czy chemicznych doświadczeniach. Młodzi ludzie nie do końca potrafią zrozumieć, dlaczego nauka jest ważna. Buntują się przeciw nauczycielom i pracom domowym. Wydaje im się, że wiedza jest im niepotrzebna, choć już za kilka lat zrozumieją co mogli zaprzepaścić lub zaprzepaścili. Ambitniejsi uczniowie jednak nie zawalają nauki ? wiedzą, że tylko dobre stopnie, a raczej faktyczne umiejętności i zdobyta wiedza sprawią, że dostaną się na wybrane przez siebie kierunki studiów. Nauka na wyższym poziomie pozwoli im w przyszłości zdobyć dobrą pracę, utrzymać stabilną pozycję zawodową i społeczną.

Edukacja

Nikt nie zaprzeczy, że nauka jest ważna. Oczywiście, poza uczniami, którzy po przeczytaniu pierwszego zdania, głośno by jęknęli. Nauka pozwala nam odkrywać nieznane, przeżywać nowości, zadziwiać. Nauka daje też nam szanse na lepsze życie. Co byśmy zrobili gdybyśmy do tej pory nieznani elektryczności. Zdarzył się jednak taki ciekawski, który eksperymentował i pomógł ludzkości w odłożeniu na półki świec, ogarków, pochodni i tym podobnych. Gdyby nie nauka nie znalibyśmy lekarstw na wiele chorób. Oczywiście istnieje wiele jeszcze chorób, na które a tej chwili nie potrafimy wiele poradzić, ale naukowcy nie ustają w swoich trudach, wciąż eksperymentując i pozwalając nam na dobre dziś i lepsze jutro. Nie ustają w swych trudach wiecznego kształcenia się, dokształcania, szkolenia, badania, sprawdzania ? to ich życie, życie dla dobra innych, dla dobra cywilizacji, ku lepszej przyszłości. Edukacja dzieci i młodzieży to kwestia, do której zatem należy przywiązywać bardzo dużą uwagę ? tak, by w późniejszych etapach znalazły się osoby, które z radością i ochotą będą pogłębiać swoją wiedzę, a nie tylko powielać określone schematy

Kariera naukowa i dziedziny nauki

Sty-27th-2011

Kariera naukowa

Z nauką, oczywiście nauką w pełnym tego słowa znaczeniu, wiąże się kariera naukowa. Można poświęcić swoją wiedzę badaniom czyli sprawdzać teorie w praktyce i tworzyć? kolejne teorie. Tak mniej więcej wygląda kariera naukowa. Aby jednak taką w ogóle rozpocząć należy wykazać się na studiach. Nie można być tylko dobrym, czy nawet bardzo dobrym studentem. Aby rozpocząć prawdziwą karierę naukową należy być studentem wybitnym z wieloma osiągnięciami. W trakcie studiów należy brać czynny udział w konferencjach naukowych, wygłaszać referaty, pisać artykuły do pism branżowych i naukowych. Wszystko to pozwala na traktowanie nas jako osobę poważnie podchodzącą do nauki i chcącą się jej poświęcić. Tak, poświęcić to dobre słowo, bowiem w większości przypadków, na nauce zbytnio zarobić się nie da, choć oczywiście nie ma na to reguły. W tej kwestii interesującymi stawkami mogą pochwalić się naukowcy, którzy zajmują się techniką i wszelkimi innowacjami w tej sferze. Na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o płace w nauce, plasują się humaniści. Ich badania, choć potrzebne, nie przyczyniają się do znacznego rozwoju cywilizacji.

Dziedziny nauki

Nauka nie jest jednym wielkim ogółem wiedzy, ale dzieli się na poszczególne dziedziny. Jest ich bardzo wiele: matematyka, ekonomia, prawo, sztuki piękne, muzyka, technika itd. Dziedziny naukowe dzielą się na podkategorie np. technika na elektronikę, elektromechanikę itd. Te z kolei dzielą się dalej. W każdej z dziedzin nauki przeprowadzane są badania naukowe. Gdyby nie one nasza cywilizacja nie rozwijałaby się, a my nadal mieszkalibyśmy w jaskiniach i porozumiewali się poprzez pomruki, krzyki i inne jęki. Od badań naukowych zależy przyszłość, nie tylko przyszłość danej nauki, ale również przyszłość ludzi. Przykładem są badania naukowe w medycynie, które wciąż przynoszą ciekawe odkrycia, a przede wszystkim nowe leki na różne, często dotychczas śmiertelne choroby. O ileż zmniejszyła się nasza zachorowalność na różne wirusy! Kilka wieków wstecz zapalenie płuc skazywało człowieka na pewną śmierć. Dziś to choroba, z którą lekarze świetnie sobie radzą, podobnie jak z grypą, ospą, durem brzusznym czy zaćmą

Efektywna nauka i studia

Sty-16th-2011

Efektywna nauka

Nauka do głowy sama nam ?nie wejdzie?. Nie wystarczy położyć książkę pod poduszką tuż przed zaśnięciem czy intensywne myślenie o podręczniku. Ba, nie wystarczy nawet jego przeczytanie, bowiem niewiele informacji zapamiętamy. Aby uczyć się efektywnie warto stosować metody, które nam to ułatwią. Jednym ze sposobów jest mapa pamięciowa. Wokół tematu który nas interesuje budujemy sieć połączeń, skojarzeń, które przypomną nam o danym zagadnieniu np. jeśli uczymy się na temat epoki literackiej dwudziestolecie międzywojenne to wokół tego hasła dodamy nazwisko Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Juliana Tuwima, dodamy grupę Skamander itd., wszystko to co ważne było w tej epoce i co musimy sobie przyswoić. Oczywiście możemy używać zamiast słów różnych symboli ? nastroje burzowe, atmosferę napięcia możemy np. zaznaczyć rysując chmurę i piorun, który przywodzi nam na myśl burzę. Mapa pamięciowa jest dobra w zapamiętywaniu ogólnych zagadnień, pomaga nam szerzej omówić dane zjawisko i zapamiętać najważniejsze wybrane kwestie.

Studia
Nauka na studiach różni się od zdobywania wiedzy w podstawówce czy liceum. Studia polegają na? studiowaniu. Ktoś się zaśmieje w tym momencie i pomyśli ?bardzo jasna definicja?, a w tej definicji zawarta została cała istota tej kwestii. Studia czyli studiowanie konkretnej dziedziny wiedzy, pogłębianie jej. Tutaj nikt nas nie zmusza, sami w pewien sposób możemy kształtować ścieżkę nauki (ktoś spyta: po co zatem sesja, egzaminy, ćwiczenia, wykłady, kolokwia, zaliczenia, profesorowie, prace dyplomowe ? one mają w pewien sposób, czasem wydawałoby się pokręcony, usystematycznić naszą wiedzę, uporządkować, ukierunkować, dopomóc w wyborze. Do studiowania nikt nas nie zmusza ? to my wybieramy kierunek, który nas interesuje i musimy stanąć przed pytaniem: jak bardzo nas fascynuje. Czy wystarczy nam zdobyta wiedza, ewentualnie pogłębiona prze jakieś ciekawostki czy też interesuje nas dogłębne poznanie tej nauki. Oczywiście większość osób traktuje studia tylko jako jedyną możliwą ścieżkę rozpoczęcia (jakiejkolwiek) zawodowej kariery czyracznej zdobycia pracy. Wiele osób nie interesuje ekonomia, którą właśnie kończą ? liczy się perspektywa posady w banku i odpowiednia pensja.

Badania naukowe i nauczanie

Sty-4th-2011

Badania naukowe

Nauka jest efektem ludzkiej ciekawości, która całe szczęście jest ciągle cechą większości populacji. Badania naukowe przyczyniają się do ulepszania naszej rzeczywistości, wielokrotnie upraszczając życie i czyniąc je wygodniejszym. Telefon komórkowy, telewizor, pralka, czyli urządzenia bez których już nie wyobrażamy sobie dalszego funkcjonowania, to również efekty badań naukowych, dzięki którym powstały plany, konstrukcje do zbudowania tych urządzeń. Nauka daje nam wiele możliwości rozwoju i dla wielu osób staje się sposobem na życie. Osoby, które są zafascynowane daną dziedziną nauki tworzą swoją ścieżkę naukową. Podążają nią zdobywając kolejne informacje, ale także np. stopnie naukowe. Dziś bycie magistrem jakiejś nauki to właściwie nic nie znaczy. Nawet tytuł doktorski nie jest już marzeniem nie do spełnienia. Warto kształtować swoją ścieżkę naukową i dążyć do wyznaczonego celu, a przy okazji przyczyniać się do wpierania rozwoju nauki. Naszym celem powinno być bowiem usprawnienie naszej wciąż mimo wszystko kulawej rzeczywistości.

Nauczanie

Z nauką wiąże się zawód nauczyciela. Zajmuje się on nauczaniem innych osób czyli uczniów. Niestety w dzisiejszych czasach profesja ta nie cieszy się zbytnim uznaniem. Wpływa na to w szczególności sposób podejścia dzieci i młodzieży do nauki, a przede wszystkim do osób samych nauczycieli, którzy niejednokrotnie traktowani są jak wrogowie lub zło konieczne. Swego czasu głośna była sprawa chłopców, którzy szczuli i grozili swemu nauczycielowi, a nawet pozwolili sobie na założenie mu kosza ze śmieciami na głowę. Niestety takie przypadki nie są odosobnione, a wiele z nich nie ujrzy nawet światła dziennego. Oczywiście, nie jest to reguła i w wielu szkołach nauczyciele traktowani są z szacunkiem i respektem, czasem stają się dla swych uczniów prawdziwymi autorytetami. Takie przypadki rzadziej zdarzają się w zawodówkach i technikach, gdzie młodzieży nie zawsze zależy na zdobywaniu wiedzy, a jedynie popularnemu ?prześlizgiwaniu się? z klasy do klasy, z semestru na semestr. Szczególnie uciążliwi są również uczniowie gimnazjum

Studniówka – dawniej i dziś :)

Gru-30th-2010

Okres nauki, zwłaszcza w szkole średniej, to jeden z najsympatyczniejszych etapów naszego życia. Do takiego wniosku dochodzimy dopiero po wielu latach, kiedy potrafimy spojrzeć na to wszystko z perspektywy czasu. W okresie edukacji, traktujemy to, jako zło konieczne. Szkoła średnia, powolnymi krokami wprowadza nas w dorośle życie. Po jej zakończeniu, część podejmie pracę, a reszta będzie się jeszcze dalej kształciła. Przełomowym momentem w naszej edukacji, jest wyczekiwana przez wszystkich studniówka. To nasz pierwszy, prawdziwy bal i organizowany jest zazwyczaj z wielka pompą. Gorączkowo poszukujemy odpowiedniego stroju, wybieramy osobę, która będzie nam towarzyszyła podczas zabawy, ale i przy okazji uświadamiamy sobie, że tak niewiele pozostało nam do egzaminu dojrzałości. Studniówki organizowane są zazwyczaj w styczniu, lub na samym początku lutego, a od tego czasu niewiele pozostanie na naukę, aby dobrze zdać przyszłą maturę. Pierwszy, zatańczony przez nas polonez w życiu, będzie niezapomniany do końca życia.

Patrząc na własne dzieci i jednocześnie wspominając swoją szkolę, dostrzegamy ogromne różnice. Mogły pozostać te same budynki, te same klasy i nawet dzienniki niewiele się zmieniły, ale cala reszta przeszła ogromną metamorfozę. Zaletą dawnych szkól był to, że przez wiele lat dzieci mogły korzystać po sobie z podręczników; przechodziły one z ucznia na ucznia, albo podarowane, albo odsprzedane. Krążyły w obiegu tak długo, do póki wszystkie kartki nie łatały luzem. Nie było wtedy zerówki, a edukację rozpoczynało się od rysowania szlaczków w zeszytach. Trudno stwierdzić, czy dzieci były inne, czy nauczyciele byli inni, ale z pewnością znacznie łatwiej było utrzymać w karności czterdziestoosobową klasę. Dziecinne tornistry nie zarywały się pod ciężarem mnóstwa książek. Do jednego przedmiotu była jedna książka. Przychodzenie do szkoły z makijażem było nie do pomyślenia. Za najmniejszy jego ślad można było wylądować u dyrektora, a rodziców wzywano do szkoły. Można z pewnością stwierdzić, że w dawnych szkołach nie były widoczne różnice w zamożności rodziców, a od dzieci wymagało się jednakowych fartuszków, które od niedawna znowu powróciły do łask.

Uczelnia – Czas na wyprawkę!

Gru-27th-2010

Uczelnia jest to rozdaj placówki. Na uczelnie odbywają się głownie szkolenia i zajęcia dla studentów. Uczelnie dzielimy na dwie podstawowe grupy, czyli na uczelnie państwowe i prywatne. Te pierwsze maja zazwyczaj wyższy poziom oraz wymagania z kolei te drugie należy opłacać z własnej kieszeni. Uczelnie mogą proponować zjazdy w trybie dziennym lub zaocznym. Dzienny oznacza studiowania w całym tygodniu natomiast zaoczny tryb jest dobry dla ludzi pracujących, ponieważ zjazdy są, co dwa tygodnie i tylko w weekendy. Na obu typach uczelni należy zaliczać egzaminy, ponieważ to one stanowią podstawę wystawiania ocen. Na uczelniach obowiązuje system punktowy, czyli każda ocena ma swoje odpowiednik w punktach dopiero zaliczenie ich gwarantuje przejście na następny rok. Uczelnie zazwyczaj są dużymi budynkami, ponieważ muszą posiadać odpowiednią ilość miejsc dla swoich studentów, czyli sale wykładowe oraz aule, na których odbywają się wykłady. Wszystkie pomieszczenia powinny być dostosowane do potrzeb studentów.

Wyprawka jest to zestaw przedmiotów który jest niezbędny. Wyprawki bywają rożne i każda ma swój cel w tym wypadku jest nim zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty. Szkoła podstawowa jest zupełnie innym typem szkoły niż przedszkole ponieważ tutaj dziecko nie spędza większości czasu na zabawie tylko na tym żeby zdobywać coraz to nowsze wiadomości. Aby przychodziło mu to z łatwością powinien posiadać odpowiednie przedmioty do tego celu czyli przede wszystkim zeszyty po to aby moc notować w nich rożne wiadomości. Wszystkie rzeczy z wyprawki dziecko przechowuje i zabiera ze sobą w razie potrzeby do szkoły ponieważ jego dzień nauki podzielony jest na kilka przedmiotów co więcej jeśli ma akurat dany przedmiot to wtedy pakuje go do tornistra dzięki czemu łatwiej jest rzeczy przenieść z miejsca na miejsce. Plecak jest dość duży dlatego oprócz zeszyto i wyposażenia mieszczą się do niego również śniadania i buty na zmianę. Dziecka nie należy jednak zbytnio obciążać ponieważ może odbić się to na jego postawie.

Indeks, obrona prac dyplomowych i magisterskich

Gru-2nd-2010

Indeks jest to rodzaj książeczki. Najprościej mówiąc przypomina on małą wersje książki lub dzienniczka, chociaż to drugie określenie jest bardziej trafne. Indeks jest przedmiotem, do którego wpisywane są oceny studenta. Indeksy zazwyczaj mają bardzo zbliżoną wersję, ponieważ prawione są w twardej okładce o zielonym kolorze. Indeksu student nie nosi ciągle przy sobie, ponieważ jest on zbędny tak naprawdę oceny są do niego wpisywane tylko w trakcie sesji jest

to dość trudne zajęcie dla wykładowcy, jaki dla studenta, ponieważ trzeba długo czekać na swoją kolej. Spowodowane jest to faktem ze wykładowcy mają wielu studentów i nie są w stanie szybciej pracować, jeśli nie zdążymy dokonać wpisu w określonym czasie wtedy musimy czekać na kolejny zjazd. Indeksy zazwyczaj maja swoje termin, czyli datę, której nie można przedłużyć, ponieważ wtedy płaci się karę pieniężną i to dość wysoka. Indeksy są dzienniczkiem, w którym zgaduje się zawsze zdjęcie oraz rodzaj uczelni następnie w wolne miejsca wpisuje się przedmioty i wykładowców pozostawiając miejsce na ocenę.

Obrona jest to zakończenie studiowania. Obrona zawsze jest pod koniec trzeciego lub piątego roku nauczania wszystko zależy od tego ilu letnie mamy studia. Obrona jest to rozdaj zadanie stawianego przed studentem, ponieważ w momencie, kiedy napisze on swoją prace to później musi ją jeszcze obronić, czyli odpowiadać na zadawane pytania. Obronę zawsze wytycza recenzent, ponieważ to on musi wszystko ustalić wcześniej. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi nasz recenzent oraz dwie obce osoby. Każda z tych osób zadaje pytania z pracy, ale nie tylko, ponieważ obecnie zadawane są również pytania z seminarium. Zadawane są one po to, aby sprawdzić czy student pisał pracę sam i jak zna problem swojej pracy. Na podstawie tych wypowiedzi są wystawiane oceny. Ocena nie jest jednak jednostkowa, ponieważ jest zbiorem oceny ze średniej oraz oceny z odpowiedzi na zadawane pytania. Do obrony trzeba się dobrze przygotować, czyli opracować i przestudiować swoją prace i dodatkowo opanować pytania, ponieważ większość znamy już wcześniej.

Seminarium a egzaminy

Wrz-2nd-2010

Seminarium jest to rozdaj zjazdu. Seminarium jest bardzo ważnym elementem nauki, ponieważ w tym czasie student uczy się pisania pracy licencjackiej lub magisterskiej. Seminarium występuje w bardzo specyficznym czasie czyi, kiedy uczeń kończy trzeci rok nauki lub na koniec pitego roku. W tym czasie dostaje promotora, czyli osobę, która daje mu rady i pisze pracę. Na seminarium naturalnie tylko słucha i próbuje się dostosować do wskazówek, ponieważ dopiero w domu student wykonuje całość pracy i wtedy przynosi ją na seminarium do sprawdzenia. Seminaria nie są miłym doświadczeniem, ponieważ recenzent stale zmienia swoje poglądy, co wpływa na czas pisania takiej pracy. Nawet, jeśli zatwierdzi jakąś część to po pewnym czasie zawsze może z niej zrezygnować taki stan rzeczy jest spowodowany zbyt wielkimi grupami. Na seminarium rozstrzygane są podstawowe kwestie, czyli wybór tematu oraz dokonanie przybliżonej wersji naszej pracy, czyli jak ma się ona prezentować w całości. Seminarium nie jest obowiązkowe, ale warto na nie uczęszczać, ponieważ samemu nie jest się w stanie napisać pracy.

Egzamin to inaczej rodzaj sprawdzianu. Egzamin ma na celu sprawdzenie wiadomości ucznia. Egzaminy na uczelniach wyższych nie odbywają się ciągle tylko podczas sesji jest to wydzielony czas na tego typu zajęcia, czyli moment, w którym wszyscy są egzaminowani. Sesja przypada zazwyczaj w dwóch terminach, czyli dzielimy ją na sesję letnią i zimową w czasie tego okresu należy zaliczyć wszystkie egzaminy. To jak wygada egzamin zależy przede wszystkim od wykładowcy, czyli jeśli on sobie tego życzy wtedy musimy pisać egzamin lub odpowiadać ustnie. Egzaminy są bardzo ważne, ponieważ zaliczenie ich gwarantuje przejście na kolejny etap edukacji. Egzaminy mogą odbywać się w różnych miejscach, czyli nie tylko na sali, ale też na auli tam są dogodniejsze do tego celu warunki. Na auli jest dużo miejsca wiec można swobodnie wszystkich rozsadzić tak, aby nie siedzieli blisko siebie. Za każdą próbę ściągana są wyciągane konsekwencje, ponieważ wykładowcy nie tolerują tego typu zachowania. Czas egzaminów zwykle nie przekracza godziny

Uczelnie publiczne

Właśnie zdaliśmy maturę. Jeszcze nie mamy wyników, ale pewnie mamy jakieś pomysły, co chcielibyśmy robić później. Najprawdopodobniej studiować. Pierwszym miejsce o jakim myślimy są zapewne uczelnie publiczne. Najlepiej te z renomą, mieszczące się w dużych miastach. Do wyboru jest ich zwykle po kilka, zależnie od profilu działalności, zainteresowań i własnych możliwości. To, jak dobra jest uczelnia państwowa, na której chcielibyśmy podjąć studia najłatwiej sprawdzić w rankingach, które są publikowane co roku. Zresztą nie jest to jeden ranking, a co najmniej kilka, robionych przez same uczelnie, niezależne organizacje, a także Ministerstwo Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Zanim zdecydujemy się zaufać którejś klasyfikacji, dobrze jest sprawdzić, jaka instytucja ją zrobiła. Poza tym dobrze pamiętać o tym, by nie skupiać się na uczelni jako całości, ale też sprawdzić jak prezentuje się dany kierunek, na który chcielibyśmy się wybrać. W tej materii też tworzone są rankingi, ale tu najlepiej zaufać byłym i obecnym studentom, którzy najlepiej znają realia panujące na danym kierunku. Istnieje również alternatywa od uczelni wyższych - są nimi zawodowe szkoły policealne.