Nauka

Lut-2nd-2011

Nauka
Słowo ?nauka? mrozi krew w żyłach wielu uczniom, szczególnie tym na późniejszym etapie kształcenia czyli np. w gimnazjach, liceach. Nauka kojarzy im się z czymś nieprzyjemnym, zwykle długotrwałym. Nie myślą o niej jak o zdobywaniu nowych, cennych informacji, ale jak o niepotrzebnym zaśmiecaniu swojego umysłu. Bo komuż potrzebna jest wiadomość o wojnie trzydziestoletniej? Nie są im potrzebne informacje na temat potrzeb biologicznych gadów i płazów, zbędna jest wiedza o fizycznych eksperymentach czy chemicznych doświadczeniach. Młodzi ludzie nie do końca potrafią zrozumieć, dlaczego nauka jest ważna. Buntują się przeciw nauczycielom i pracom domowym. Wydaje im się, że wiedza jest im niepotrzebna, choć już za kilka lat zrozumieją co mogli zaprzepaścić lub zaprzepaścili. Ambitniejsi uczniowie jednak nie zawalają nauki ? wiedzą, że tylko dobre stopnie, a raczej faktyczne umiejętności i zdobyta wiedza sprawią, że dostaną się na wybrane przez siebie kierunki studiów. Nauka na wyższym poziomie pozwoli im w przyszłości zdobyć dobrą pracę, utrzymać stabilną pozycję zawodową i społeczną.

Edukacja

Nikt nie zaprzeczy, że nauka jest ważna. Oczywiście, poza uczniami, którzy po przeczytaniu pierwszego zdania, głośno by jęknęli. Nauka pozwala nam odkrywać nieznane, przeżywać nowości, zadziwiać. Nauka daje też nam szanse na lepsze życie. Co byśmy zrobili gdybyśmy do tej pory nieznani elektryczności. Zdarzył się jednak taki ciekawski, który eksperymentował i pomógł ludzkości w odłożeniu na półki świec, ogarków, pochodni i tym podobnych. Gdyby nie nauka nie znalibyśmy lekarstw na wiele chorób. Oczywiście istnieje wiele jeszcze chorób, na które a tej chwili nie potrafimy wiele poradzić, ale naukowcy nie ustają w swoich trudach, wciąż eksperymentując i pozwalając nam na dobre dziś i lepsze jutro. Nie ustają w swych trudach wiecznego kształcenia się, dokształcania, szkolenia, badania, sprawdzania ? to ich życie, życie dla dobra innych, dla dobra cywilizacji, ku lepszej przyszłości. Edukacja dzieci i młodzieży to kwestia, do której zatem należy przywiązywać bardzo dużą uwagę ? tak, by w późniejszych etapach znalazły się osoby, które z radością i ochotą będą pogłębiać swoją wiedzę, a nie tylko powielać określone schematy

Uczelnie publiczne

Właśnie zdaliśmy maturę. Jeszcze nie mamy wyników, ale pewnie mamy jakieś pomysły, co chcielibyśmy robić później. Najprawdopodobniej studiować. Pierwszym miejsce o jakim myślimy są zapewne uczelnie publiczne. Najlepiej te z renomą, mieszczące się w dużych miastach. Do wyboru jest ich zwykle po kilka, zależnie od profilu działalności, zainteresowań i własnych możliwości. To, jak dobra jest uczelnia państwowa, na której chcielibyśmy podjąć studia najłatwiej sprawdzić w rankingach, które są publikowane co roku. Zresztą nie jest to jeden ranking, a co najmniej kilka, robionych przez same uczelnie, niezależne organizacje, a także Ministerstwo Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Zanim zdecydujemy się zaufać którejś klasyfikacji, dobrze jest sprawdzić, jaka instytucja ją zrobiła. Poza tym dobrze pamiętać o tym, by nie skupiać się na uczelni jako całości, ale też sprawdzić jak prezentuje się dany kierunek, na który chcielibyśmy się wybrać. W tej materii też tworzone są rankingi, ale tu najlepiej zaufać byłym i obecnym studentom, którzy najlepiej znają realia panujące na danym kierunku. Istnieje również alternatywa od uczelni wyższych - są nimi zawodowe szkoły policealne.