Dojrzałość szkolna

Lip-2nd-2012

Gotowość podjęcia przez dziecko obowiązków jakie czekają przed nim w szkole  obejmuje rozwój psychiczny jak również fizyczny, umysłowy, społeczny oraz uczuciowy. Wśród rodziców panuje wciąż nieprawdziwe przekonanie, że dzieci należy przygotowywać  do podjęcia obowiązków szkolnych  na rok przed pójściem do szkoły. Jest to o tyle nieprawdziwe, że przygotowywać dziecko do podjęcia nauki w szkole powinno rozpocząć się dużo wcześniej. Już w okresie przedszkolnym dzieci wykazują dużą podatność  na wpływy wychowania i środowiska. Już w tym okresie kształtują się cechy osobowości, które decydują w późniejszym czasie  o stosunku dziecka do ludzi i świata. Od rodziców zależy, czy wykształcą w dziecku wiarę we własne siły, samodzielność oraz umiejętność pracy w grupie. W jaki sposób można to zrobić?. Przede wszystkim nie lekceważyć dziecka czyli słuchać i odpowiadać  na pytania a także mobilizować dziecko do dalszych wypowiedzi zadając im dużo pytań stosownych do wieku dziecka. Im więcej dziecko ma do powiedzenia , tym więcej będzie ćwiczyło mowę, dzięki temu szybciej ją opanuje i wzbogaci w nowe słowa i formy. Nie należy dziecka również krytykować za popełniane błędy językowe czy gramatyczne. Jednocześnie należy z dzieckiem postępować konsekwentnie , zarówno łagodnie ale i stanowczo, nie zlecać dziecku zadań przerastających jego możliwości. Często bywa, że rodzice są znudzeni pytaniami i przestają na nie odpowiadać. A właśnie takie rozmowy dzieci z dorosłymi  rozwijają myślenie dziecka . Dzieci jeśli rodzice tylko o to zadbają bardzo wcześnie łapią kontakt z książką. Wiadomo, że początkowo  interesują je barwne ilustracje jednak z upływem czasu zaczynają również doceniać piękne słowo.   O tym czy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki decyduje poziom rozwoju umysłowego, zasób wiadomości  ale nie należy też zapominać o stanie zdrowia i sprawności fizycznej. Nauka w szkole wymaga od dziecka dosyć dużego zaangażowania psychicznego. Od stopnia odporności psychicznej na różnego rodzaju trudności , które mogą zaistnieć w szkole , od umiejętności ich pokonywania  będzie zależeć wydajność nauki szkolnej. Zachowanie dziecka powinno odznaczać się rozwagą, samodzielnością, ufnym stosunkiem zarówno do dorosłego jak i rówieśnika ponieważ wpływa to na stosunek dziecka do szkoły i nauki w niej.

Psychologia sportu

Mar-16th-2011

Psychologia sportu

 

Nauka gromadzi doświadczenia pochodzące z badań i doświadczeń aby wykorzystać je w praktyce. Stosowane metody i techniki, najpierw sprawdzane są w warunkach eksperymentalnych i podczas pracy ze sportowcami.

Ma na celu wyposażenie człowieka w mechanizmy psychologiczne, pomagające w wykonaniu postawionego przed nim zadania i rozwijania możliwości a w efekcie polepszania wyników.

Badania przeprowadzone przez Eysencka i jego współpracowników wykazały, że pewne osobowości wykazują silniejszą postawę prosportową niż pozostałe oraz że predyspozycje takie są dziedziczne (determinizm biologiczny).

Pozytywnych postaw wobec sportu uczymy się od naszych rodziców lub otoczenia, mogą być kształtowane również za pomocą warunkowania klasycznego, to znaczy kojarzenia sportu z przyjemnymi bodźcami odbieranymi przez mózg.

Do technik stosowanych przez psychologię sportową należą: umiejętność kontrolowania pobudzenia i osiągnięcia najlepszego poziomu jeszcze przed startem, budowanie wysokiej samooceny, radzenia sobie ze stresem, trening wyobrażeniowy.

W treningu wyobrażeniowym, zwanym wizualizacją, chodzi o wyobrażenie sobie czynności (na przykład skoku u skoczków narciarskich) za pomocą wszystkich zmysłów – słuchu, węchu, smaku i dotyku, podobnie jak to ma miejsce w rzeczywistości. Ważne jest odbieranie bodźców płynących z receptorów w ścięgnach itp. co pozwala na szybsze nabycie nowych lub doskonalenie już nabytych umiejętności.

Stosuje się wizualizację celów, naukę koncentracji, umiejętności pracy zespołowej i technik komunikowania się z innymi osobami.

Psychologia sportu posługuje się także licznymi technikami relaksacyjnymi, pozwalającymi szybko a co najważniejsze, efektywnie wypocząć. Jest to na przykład trening autogenny Schulza, polegający na koncentracji na wybranych obszarach ciała i monotonnym, sugestywnym powtarzaniu podanych przez trenera pojęć. Najczęściej dotyczą one ciężkości poszczególnych części ciała i uczucia ciepła w ich obszarach, co pozwala na rozluźnienie napięć motorycznych i wegetatywnych. Sprzyja integrowaniu i rozluźnianiu psychiki, wzmacnia układ odpornościowy, niweluje nawet objawy nerwicowe.

Podobne skutki osiąga się za pomocą relaksacji progresywnej Jacobsona, hipnozy sportowej, treningu interpersonalnego i indywidualnych konsultacji.

Nauka przez całe życie i nauka jako proces edukacji

Lut-28th-2011

Nauka przez całe życie

Słowo nauka funkcjonuje w naszym życiu w odniesieniu do wielu jego sfer. To wieloznaczne słowo, które może oznaczać zarówno sposób zdobywania wiedzy, czyli długotrwały proces edukacji, jaki podejmujemy od najmłodszych lat. Oznacza również sposób przyswajania i percypowania świata i ten problem należy odnieść do biologicznego rozwoju człowieka. Nauką nazywamy również pouczenia ze strony starszych zazwyczaj od nas osób, co nie zawsze nam się podoba, bo rzadko kto lubi z nas wysłuchiwać rad rzekomo bardziej doświadczonych od nas. Naukę można odnieść też do rad pozytywnych ze strony przyjaciół. Nauką nazwiemy również kazanie księdza w kościele, zatem zamiennie możemy użyć w takim kontekście słowo ?nauka? jako katecheza. Nauka to przed wszystkim dziedzina, a zatem część kultury, którą w tym konkretnie bada się konkretną metodą naukową. Nauką będzie zatem przedmiot taki jak fizyka, matematyka itp.. Na tym słowie opiera się nasze funkcjonowanie w świecie, w życiu codziennym i przede wszystkim w społeczeństwie.

Nauka jako proces edukacji

Nauka jako proces edukacji zaczyna się w kontekście przyjętego systemu szkolnictwa w Polsce w wieku sześciu lat. Wtedy wówczas dziecko posyła się do klasy zerowej, która traktuje się jako wstępny etap edukacyjny, klasa zero stanowi pewnego rodzaju podłoże, wstęp do przyszłej edukacji dziecka. Ma na celu wypracowanie podstawowych umiejętności czytania, pisania i liczenia, które będę sukcesywnie rozwijane później. Często rodzice decydują się z uwagi na szczególne uzdolnienia i umiejętności swojego dziecka zapisują od razu do klasy pierwszej. Opinie na temat takiego postępowania są różne: pozytywne i negatywne. Do znacznych korzyści w perspektywie dzisiejszego wyścigu o lepszą karierę takie dziecko ma zapewniony lepszy start z uwagi na swój młodszy wiek i zdobycie wcześniej pełnego wykształcenia. Często bowiem pracownicy wymagają doświadczenia i wyższego wykształcenia już w wieku lat dwudziestu trzech. Taka droga możliwa jest tylko, gdy wcześniej zaczniemy edukację.

System nauczania w Polsce a szkoły alternatywne

Lut-25th-2011

System nauczania w Polsce

Rodzice często posyłają też dzieci do szkoły w wieku lat pięciu, co również pozostaje kwestią sporną. Jakkolwiek by nie było, faktem jest, że współcześnie w Polsce stosuje się ujednolicony system edukacyjny. Opiera się on na podziale edukacji na szkołę podstawową, gimnazjum, liceum ogólnokształcące lub profilowane i studia wyższe. Całość zwieńczona zostaje uzyskaniem tytułu magistra około dwudziestego piątego roku życia. Edukacja w szkołach opiera się na programach edukacyjnych, które układa Ministerstwo Oświaty. Takie programy nie ulegają kwestionowaniu droga zwykłego biurokratycznego złożenia wniosku. Decyzję zapadają po głębszych dyskusjach na szczeblu ministerialnym. W związku z takim ujednoliconym systemem edukacyjnym wciąż w naszym kraju słabo znane są szkoły alternatywne, kierujące większą uwagę na uczniów i czerpiące dochody z kieszeni rodziców i dotacji, a nie budżetu państwa. Taki system znany w Stanach Zjednoczonych i popularny na przykład jeszcze w Finlandii daje możliwość stworzenia konkurencji rynkowej.

Szkoły alternatywne

Szkoły alternatywne to szkoły, które kładą nacisk na uczniowską aktywność. Takim szkołom zależy na rozwoju ich wychowanków, to szkoły, które same zabiegają o ich pozyskiwanie. Do szkół alternatywnych zalicza się: pedagogikę Freineta, Marii Montessori, szkoły waldorfskie, szkołę Summerhill, pedagogikę społeczno ? personalistyczną Kamińskiego, szkołę Marii Grzegorzewskiej. Każda z nich skierowana jest na rozwój ucznia i jego potrzeby indywidualne. W takich szkołach zdecydowanie odchodzi się od metod szkoły tradycyjnej, zatem wykazuje się niechęć do podręczników, przekazywania pamięciowego i wykładniczego wiedzy, gardzi się w takich szkołach ocenami cyfrowymi. Kładzie się natomiast nacisk, jak w szkole Freineta na swobodną ekspresję dziecka, na metody naturalne. Wychowuje się przez pracę, spółdzielcze formy samorządności uczniów. Głównym celem kształcenia i wychowania jest doprowadzenie do zrozumienia przez dziecko odpowiedzialności za kształtowanie własnej przyszłości i przyszłości społeczeństwa.

Metafory szkół alternatywnych i szkoła zarządzająca wiedzą

Lut-20th-2011

Metafory szkół alternatywnych

Pięknym zobrazowaniem celowości działania szkoły alternatywnej są trzy podstawowe metafory: ogrodu, orkiestry i fabryki. Każda z metafor opiera się na trzech głównych motywach przewodnich. Zatem w metaforze ogrodu wyróżnia się trzy fazy: dojrzewanie, kultywację i rozwój; w metaforze orkiestry: harmonię, wspólnotę i umiejętności indywidualne, natomiast w metaforze szkoły jako fabryki: porządek, konsekwencję i kontrolę jakości. Każda z metafor uwypukla proces zdobywania wiedzy potrzebnej do późniejszej egzystencji dziecka w społeczeństwie. Dziecko musi zatem zdobyć w szkole wiedzę niezbędną do dalszego funkcjonowania w życiu codziennym i na polu zawodowym. Wiedze zdobytą w szkole dziecko ma samo poszerzać. Zatem w szkołach alternatywnych dba się o to, by ukierunkować dziecko we właściwą stronę. Dziecko w takich szkołach uczy się uczyć, a nie podaje się gotową wiedzę w formie reguł i form, które bezwzględnie należy zapamiętać. Szczególna wartość w takich szkołach stanowi zatem dyskurs, a ni monolog nauczyciela.

Szkoły alternatywne możemy zatem inaczej nazwać szkołami zarządzającymi wiedzą, w których nacisk kładzie się przede wszystkim na kreujące metody rozwoju i pobudzenia do działania dziecka. Szkoła ma za zadanie rozbudzić uczniowskie zainteresowania, dać mu możliwość sytuacji dydaktycznej, w której sam będzie musiał odnaleźć właściwą dla siebie drogę. W tym systemie edukacyjnym dominują twórcze metody poszukiwawcze. Dziecku pozwala się na samodzielny wybór zajęcia i metody pracy. W takiej szkole dziecko może zatem indywidualnie się rozwijać, nie jest skazane na ogólne podporządkowanie się do panujących zasad. Szkoła zarządza informacją, która ma rozwinąć wiedzę ucznia i pobudzić go do działania. Jak wiadomo samodzielne podejmowanie decyzji wpływa również wychowawczo na dziecko, rozwija go moralnie. W momencie porażki, dziecko myśli o tym, co samo źle zrobiło i może o błąd winić wyłącznie siebie. Takie dzieci kształcą się w zasadzie same, co może być właściwie jedynym zastrzeżeniem skierowanym do takiego systemu edukacyjnego.

Dialog jako forma nauki i nauczyciel a nauka

Lut-12th-2011

Dialog jako forma nauki

W edukacji dziecka jednym z najlepszych sposobów zapewnienia mu odpowiedniego rozwoju wśród rówieśników jest dialog, który wykształca odpowiednią kulturę osobistą u dziecka, co może zaowocować w przyszłości w karierze zawodowej. Osoba odpowiednio władająca dyskursem i budująca do na ogólnie przyjętych przez retorykę zasadach jest w stanie wygrać nawet najcięższą dyskusję, w której można zaprezentować się na wysokim poziomie. Rozmowa nie jest wyłącznie polem do starć, wymiany zdań, czy kłótni, stanowi przede wszystkim sposób do poznania celowości danego działania. Pomaga także wewnętrznie odkryć się danemu rozmówcy, co pozwala w rozwiązaniu jego problemów, jeśli takowe go dręczą. Rozmowa jest wyśmienitym środkiem do zidentyfikowaniu źródła konfliktu na te rówieśniczym, ale i rodzinnym. Wykrycie problemów w domu dziecka może pozwolić na odpowiednią metodę jego dalszej drogi edukacyjnej w danej szkole. Dialog pozwala uczniowi na wyrażenie siebie, podczas rozmowy uczeń ma tyle do powiedzenia, co stojący wyżej rangą jego rozmówca.

Nauczyciel a nauka

W szkolnictwie polskim wciąż dominuje model szkoły tradycyjnej z nauczycielem wykładowcą na czele, który, jak wskazuje sama nazwa, wykłada swoją wiedzę, rzeczywiście w sposób często wyglądający jako autoprezentacja. Uczniowie słuchają, przyswajają albo i nie dany zasób informacji, po czym zmuszani są często do suchego ponownego przekazania danej partii materiału, co oczywiście nie jest w żaden sposób kreatywne. Nauczyciel powinien bowiem stanowić pewnego rodzaju pomoc, być pomocnikiem w wyborze odpowiedniej metody badawczej w ukierunkowaniu rozwoju edukacyjnego i moralnego ucznia. Powinien zatem stosować takie metody, które uruchomią do czynnego działania ucznia, pokazując i uwypuklając jednocześnie jego walory i umiejętności. Zatem warto zastanowić się nad porządnymi zmianami w systemie nauczania w Polsce. Uczniowie powinni bardziej wykazywać się zdolnościami manualnymi, powinni skutecznie wykorzystywać swoją wiedzę teoretyczną w praktyce, a praktyki w naszych szkołach wciąż jest zbyt mało.

Nauka

Lut-2nd-2011

Nauka
Słowo ?nauka? mrozi krew w żyłach wielu uczniom, szczególnie tym na późniejszym etapie kształcenia czyli np. w gimnazjach, liceach. Nauka kojarzy im się z czymś nieprzyjemnym, zwykle długotrwałym. Nie myślą o niej jak o zdobywaniu nowych, cennych informacji, ale jak o niepotrzebnym zaśmiecaniu swojego umysłu. Bo komuż potrzebna jest wiadomość o wojnie trzydziestoletniej? Nie są im potrzebne informacje na temat potrzeb biologicznych gadów i płazów, zbędna jest wiedza o fizycznych eksperymentach czy chemicznych doświadczeniach. Młodzi ludzie nie do końca potrafią zrozumieć, dlaczego nauka jest ważna. Buntują się przeciw nauczycielom i pracom domowym. Wydaje im się, że wiedza jest im niepotrzebna, choć już za kilka lat zrozumieją co mogli zaprzepaścić lub zaprzepaścili. Ambitniejsi uczniowie jednak nie zawalają nauki ? wiedzą, że tylko dobre stopnie, a raczej faktyczne umiejętności i zdobyta wiedza sprawią, że dostaną się na wybrane przez siebie kierunki studiów. Nauka na wyższym poziomie pozwoli im w przyszłości zdobyć dobrą pracę, utrzymać stabilną pozycję zawodową i społeczną.

Edukacja

Nikt nie zaprzeczy, że nauka jest ważna. Oczywiście, poza uczniami, którzy po przeczytaniu pierwszego zdania, głośno by jęknęli. Nauka pozwala nam odkrywać nieznane, przeżywać nowości, zadziwiać. Nauka daje też nam szanse na lepsze życie. Co byśmy zrobili gdybyśmy do tej pory nieznani elektryczności. Zdarzył się jednak taki ciekawski, który eksperymentował i pomógł ludzkości w odłożeniu na półki świec, ogarków, pochodni i tym podobnych. Gdyby nie nauka nie znalibyśmy lekarstw na wiele chorób. Oczywiście istnieje wiele jeszcze chorób, na które a tej chwili nie potrafimy wiele poradzić, ale naukowcy nie ustają w swoich trudach, wciąż eksperymentując i pozwalając nam na dobre dziś i lepsze jutro. Nie ustają w swych trudach wiecznego kształcenia się, dokształcania, szkolenia, badania, sprawdzania ? to ich życie, życie dla dobra innych, dla dobra cywilizacji, ku lepszej przyszłości. Edukacja dzieci i młodzieży to kwestia, do której zatem należy przywiązywać bardzo dużą uwagę ? tak, by w późniejszych etapach znalazły się osoby, które z radością i ochotą będą pogłębiać swoją wiedzę, a nie tylko powielać określone schematy

Kariera naukowa i dziedziny nauki

Sty-27th-2011

Kariera naukowa

Z nauką, oczywiście nauką w pełnym tego słowa znaczeniu, wiąże się kariera naukowa. Można poświęcić swoją wiedzę badaniom czyli sprawdzać teorie w praktyce i tworzyć? kolejne teorie. Tak mniej więcej wygląda kariera naukowa. Aby jednak taką w ogóle rozpocząć należy wykazać się na studiach. Nie można być tylko dobrym, czy nawet bardzo dobrym studentem. Aby rozpocząć prawdziwą karierę naukową należy być studentem wybitnym z wieloma osiągnięciami. W trakcie studiów należy brać czynny udział w konferencjach naukowych, wygłaszać referaty, pisać artykuły do pism branżowych i naukowych. Wszystko to pozwala na traktowanie nas jako osobę poważnie podchodzącą do nauki i chcącą się jej poświęcić. Tak, poświęcić to dobre słowo, bowiem w większości przypadków, na nauce zbytnio zarobić się nie da, choć oczywiście nie ma na to reguły. W tej kwestii interesującymi stawkami mogą pochwalić się naukowcy, którzy zajmują się techniką i wszelkimi innowacjami w tej sferze. Na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o płace w nauce, plasują się humaniści. Ich badania, choć potrzebne, nie przyczyniają się do znacznego rozwoju cywilizacji.

Dziedziny nauki

Nauka nie jest jednym wielkim ogółem wiedzy, ale dzieli się na poszczególne dziedziny. Jest ich bardzo wiele: matematyka, ekonomia, prawo, sztuki piękne, muzyka, technika itd. Dziedziny naukowe dzielą się na podkategorie np. technika na elektronikę, elektromechanikę itd. Te z kolei dzielą się dalej. W każdej z dziedzin nauki przeprowadzane są badania naukowe. Gdyby nie one nasza cywilizacja nie rozwijałaby się, a my nadal mieszkalibyśmy w jaskiniach i porozumiewali się poprzez pomruki, krzyki i inne jęki. Od badań naukowych zależy przyszłość, nie tylko przyszłość danej nauki, ale również przyszłość ludzi. Przykładem są badania naukowe w medycynie, które wciąż przynoszą ciekawe odkrycia, a przede wszystkim nowe leki na różne, często dotychczas śmiertelne choroby. O ileż zmniejszyła się nasza zachorowalność na różne wirusy! Kilka wieków wstecz zapalenie płuc skazywało człowieka na pewną śmierć. Dziś to choroba, z którą lekarze świetnie sobie radzą, podobnie jak z grypą, ospą, durem brzusznym czy zaćmą

Efektywna nauka i studia

Sty-16th-2011

Efektywna nauka

Nauka do głowy sama nam ?nie wejdzie?. Nie wystarczy położyć książkę pod poduszką tuż przed zaśnięciem czy intensywne myślenie o podręczniku. Ba, nie wystarczy nawet jego przeczytanie, bowiem niewiele informacji zapamiętamy. Aby uczyć się efektywnie warto stosować metody, które nam to ułatwią. Jednym ze sposobów jest mapa pamięciowa. Wokół tematu który nas interesuje budujemy sieć połączeń, skojarzeń, które przypomną nam o danym zagadnieniu np. jeśli uczymy się na temat epoki literackiej dwudziestolecie międzywojenne to wokół tego hasła dodamy nazwisko Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Juliana Tuwima, dodamy grupę Skamander itd., wszystko to co ważne było w tej epoce i co musimy sobie przyswoić. Oczywiście możemy używać zamiast słów różnych symboli ? nastroje burzowe, atmosferę napięcia możemy np. zaznaczyć rysując chmurę i piorun, który przywodzi nam na myśl burzę. Mapa pamięciowa jest dobra w zapamiętywaniu ogólnych zagadnień, pomaga nam szerzej omówić dane zjawisko i zapamiętać najważniejsze wybrane kwestie.

Studia
Nauka na studiach różni się od zdobywania wiedzy w podstawówce czy liceum. Studia polegają na? studiowaniu. Ktoś się zaśmieje w tym momencie i pomyśli ?bardzo jasna definicja?, a w tej definicji zawarta została cała istota tej kwestii. Studia czyli studiowanie konkretnej dziedziny wiedzy, pogłębianie jej. Tutaj nikt nas nie zmusza, sami w pewien sposób możemy kształtować ścieżkę nauki (ktoś spyta: po co zatem sesja, egzaminy, ćwiczenia, wykłady, kolokwia, zaliczenia, profesorowie, prace dyplomowe ? one mają w pewien sposób, czasem wydawałoby się pokręcony, usystematycznić naszą wiedzę, uporządkować, ukierunkować, dopomóc w wyborze. Do studiowania nikt nas nie zmusza ? to my wybieramy kierunek, który nas interesuje i musimy stanąć przed pytaniem: jak bardzo nas fascynuje. Czy wystarczy nam zdobyta wiedza, ewentualnie pogłębiona prze jakieś ciekawostki czy też interesuje nas dogłębne poznanie tej nauki. Oczywiście większość osób traktuje studia tylko jako jedyną możliwą ścieżkę rozpoczęcia (jakiejkolwiek) zawodowej kariery czyracznej zdobycia pracy. Wiele osób nie interesuje ekonomia, którą właśnie kończą ? liczy się perspektywa posady w banku i odpowiednia pensja.

Badania naukowe i nauczanie

Sty-4th-2011

Badania naukowe

Nauka jest efektem ludzkiej ciekawości, która całe szczęście jest ciągle cechą większości populacji. Badania naukowe przyczyniają się do ulepszania naszej rzeczywistości, wielokrotnie upraszczając życie i czyniąc je wygodniejszym. Telefon komórkowy, telewizor, pralka, czyli urządzenia bez których już nie wyobrażamy sobie dalszego funkcjonowania, to również efekty badań naukowych, dzięki którym powstały plany, konstrukcje do zbudowania tych urządzeń. Nauka daje nam wiele możliwości rozwoju i dla wielu osób staje się sposobem na życie. Osoby, które są zafascynowane daną dziedziną nauki tworzą swoją ścieżkę naukową. Podążają nią zdobywając kolejne informacje, ale także np. stopnie naukowe. Dziś bycie magistrem jakiejś nauki to właściwie nic nie znaczy. Nawet tytuł doktorski nie jest już marzeniem nie do spełnienia. Warto kształtować swoją ścieżkę naukową i dążyć do wyznaczonego celu, a przy okazji przyczyniać się do wpierania rozwoju nauki. Naszym celem powinno być bowiem usprawnienie naszej wciąż mimo wszystko kulawej rzeczywistości.

Nauczanie

Z nauką wiąże się zawód nauczyciela. Zajmuje się on nauczaniem innych osób czyli uczniów. Niestety w dzisiejszych czasach profesja ta nie cieszy się zbytnim uznaniem. Wpływa na to w szczególności sposób podejścia dzieci i młodzieży do nauki, a przede wszystkim do osób samych nauczycieli, którzy niejednokrotnie traktowani są jak wrogowie lub zło konieczne. Swego czasu głośna była sprawa chłopców, którzy szczuli i grozili swemu nauczycielowi, a nawet pozwolili sobie na założenie mu kosza ze śmieciami na głowę. Niestety takie przypadki nie są odosobnione, a wiele z nich nie ujrzy nawet światła dziennego. Oczywiście, nie jest to reguła i w wielu szkołach nauczyciele traktowani są z szacunkiem i respektem, czasem stają się dla swych uczniów prawdziwymi autorytetami. Takie przypadki rzadziej zdarzają się w zawodówkach i technikach, gdzie młodzieży nie zawsze zależy na zdobywaniu wiedzy, a jedynie popularnemu ?prześlizgiwaniu się? z klasy do klasy, z semestru na semestr. Szczególnie uciążliwi są również uczniowie gimnazjum

Uczelnie publiczne

Właśnie zdaliśmy maturę. Jeszcze nie mamy wyników, ale pewnie mamy jakieś pomysły, co chcielibyśmy robić później. Najprawdopodobniej studiować. Pierwszym miejsce o jakim myślimy są zapewne uczelnie publiczne. Najlepiej te z renomą, mieszczące się w dużych miastach. Do wyboru jest ich zwykle po kilka, zależnie od profilu działalności, zainteresowań i własnych możliwości. To, jak dobra jest uczelnia państwowa, na której chcielibyśmy podjąć studia najłatwiej sprawdzić w rankingach, które są publikowane co roku. Zresztą nie jest to jeden ranking, a co najmniej kilka, robionych przez same uczelnie, niezależne organizacje, a także Ministerstwo Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Zanim zdecydujemy się zaufać którejś klasyfikacji, dobrze jest sprawdzić, jaka instytucja ją zrobiła. Poza tym dobrze pamiętać o tym, by nie skupiać się na uczelni jako całości, ale też sprawdzić jak prezentuje się dany kierunek, na który chcielibyśmy się wybrać. W tej materii też tworzone są rankingi, ale tu najlepiej zaufać byłym i obecnym studentom, którzy najlepiej znają realia panujące na danym kierunku. Istnieje również alternatywa od uczelni wyższych - są nimi zawodowe szkoły policealne.