Nauka przez całe życie i nauka jako proces edukacji

Lut-28th-2011

Nauka przez całe życie

Słowo nauka funkcjonuje w naszym życiu w odniesieniu do wielu jego sfer. To wieloznaczne słowo, które może oznaczać zarówno sposób zdobywania wiedzy, czyli długotrwały proces edukacji, jaki podejmujemy od najmłodszych lat. Oznacza również sposób przyswajania i percypowania świata i ten problem należy odnieść do biologicznego rozwoju człowieka. Nauką nazywamy również pouczenia ze strony starszych zazwyczaj od nas osób, co nie zawsze nam się podoba, bo rzadko kto lubi z nas wysłuchiwać rad rzekomo bardziej doświadczonych od nas. Naukę można odnieść też do rad pozytywnych ze strony przyjaciół. Nauką nazwiemy również kazanie księdza w kościele, zatem zamiennie możemy użyć w takim kontekście słowo ?nauka? jako katecheza. Nauka to przed wszystkim dziedzina, a zatem część kultury, którą w tym konkretnie bada się konkretną metodą naukową. Nauką będzie zatem przedmiot taki jak fizyka, matematyka itp.. Na tym słowie opiera się nasze funkcjonowanie w świecie, w życiu codziennym i przede wszystkim w społeczeństwie.

Nauka jako proces edukacji

Nauka jako proces edukacji zaczyna się w kontekście przyjętego systemu szkolnictwa w Polsce w wieku sześciu lat. Wtedy wówczas dziecko posyła się do klasy zerowej, która traktuje się jako wstępny etap edukacyjny, klasa zero stanowi pewnego rodzaju podłoże, wstęp do przyszłej edukacji dziecka. Ma na celu wypracowanie podstawowych umiejętności czytania, pisania i liczenia, które będę sukcesywnie rozwijane później. Często rodzice decydują się z uwagi na szczególne uzdolnienia i umiejętności swojego dziecka zapisują od razu do klasy pierwszej. Opinie na temat takiego postępowania są różne: pozytywne i negatywne. Do znacznych korzyści w perspektywie dzisiejszego wyścigu o lepszą karierę takie dziecko ma zapewniony lepszy start z uwagi na swój młodszy wiek i zdobycie wcześniej pełnego wykształcenia. Często bowiem pracownicy wymagają doświadczenia i wyższego wykształcenia już w wieku lat dwudziestu trzech. Taka droga możliwa jest tylko, gdy wcześniej zaczniemy edukację.

Dialog jako forma nauki i nauczyciel a nauka

Lut-12th-2011

Dialog jako forma nauki

W edukacji dziecka jednym z najlepszych sposobów zapewnienia mu odpowiedniego rozwoju wśród rówieśników jest dialog, który wykształca odpowiednią kulturę osobistą u dziecka, co może zaowocować w przyszłości w karierze zawodowej. Osoba odpowiednio władająca dyskursem i budująca do na ogólnie przyjętych przez retorykę zasadach jest w stanie wygrać nawet najcięższą dyskusję, w której można zaprezentować się na wysokim poziomie. Rozmowa nie jest wyłącznie polem do starć, wymiany zdań, czy kłótni, stanowi przede wszystkim sposób do poznania celowości danego działania. Pomaga także wewnętrznie odkryć się danemu rozmówcy, co pozwala w rozwiązaniu jego problemów, jeśli takowe go dręczą. Rozmowa jest wyśmienitym środkiem do zidentyfikowaniu źródła konfliktu na te rówieśniczym, ale i rodzinnym. Wykrycie problemów w domu dziecka może pozwolić na odpowiednią metodę jego dalszej drogi edukacyjnej w danej szkole. Dialog pozwala uczniowi na wyrażenie siebie, podczas rozmowy uczeń ma tyle do powiedzenia, co stojący wyżej rangą jego rozmówca.

Nauczyciel a nauka

W szkolnictwie polskim wciąż dominuje model szkoły tradycyjnej z nauczycielem wykładowcą na czele, który, jak wskazuje sama nazwa, wykłada swoją wiedzę, rzeczywiście w sposób często wyglądający jako autoprezentacja. Uczniowie słuchają, przyswajają albo i nie dany zasób informacji, po czym zmuszani są często do suchego ponownego przekazania danej partii materiału, co oczywiście nie jest w żaden sposób kreatywne. Nauczyciel powinien bowiem stanowić pewnego rodzaju pomoc, być pomocnikiem w wyborze odpowiedniej metody badawczej w ukierunkowaniu rozwoju edukacyjnego i moralnego ucznia. Powinien zatem stosować takie metody, które uruchomią do czynnego działania ucznia, pokazując i uwypuklając jednocześnie jego walory i umiejętności. Zatem warto zastanowić się nad porządnymi zmianami w systemie nauczania w Polsce. Uczniowie powinni bardziej wykazywać się zdolnościami manualnymi, powinni skutecznie wykorzystywać swoją wiedzę teoretyczną w praktyce, a praktyki w naszych szkołach wciąż jest zbyt mało.

Kariera naukowa i dziedziny nauki

Sty-27th-2011

Kariera naukowa

Z nauką, oczywiście nauką w pełnym tego słowa znaczeniu, wiąże się kariera naukowa. Można poświęcić swoją wiedzę badaniom czyli sprawdzać teorie w praktyce i tworzyć? kolejne teorie. Tak mniej więcej wygląda kariera naukowa. Aby jednak taką w ogóle rozpocząć należy wykazać się na studiach. Nie można być tylko dobrym, czy nawet bardzo dobrym studentem. Aby rozpocząć prawdziwą karierę naukową należy być studentem wybitnym z wieloma osiągnięciami. W trakcie studiów należy brać czynny udział w konferencjach naukowych, wygłaszać referaty, pisać artykuły do pism branżowych i naukowych. Wszystko to pozwala na traktowanie nas jako osobę poważnie podchodzącą do nauki i chcącą się jej poświęcić. Tak, poświęcić to dobre słowo, bowiem w większości przypadków, na nauce zbytnio zarobić się nie da, choć oczywiście nie ma na to reguły. W tej kwestii interesującymi stawkami mogą pochwalić się naukowcy, którzy zajmują się techniką i wszelkimi innowacjami w tej sferze. Na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o płace w nauce, plasują się humaniści. Ich badania, choć potrzebne, nie przyczyniają się do znacznego rozwoju cywilizacji.

Dziedziny nauki

Nauka nie jest jednym wielkim ogółem wiedzy, ale dzieli się na poszczególne dziedziny. Jest ich bardzo wiele: matematyka, ekonomia, prawo, sztuki piękne, muzyka, technika itd. Dziedziny naukowe dzielą się na podkategorie np. technika na elektronikę, elektromechanikę itd. Te z kolei dzielą się dalej. W każdej z dziedzin nauki przeprowadzane są badania naukowe. Gdyby nie one nasza cywilizacja nie rozwijałaby się, a my nadal mieszkalibyśmy w jaskiniach i porozumiewali się poprzez pomruki, krzyki i inne jęki. Od badań naukowych zależy przyszłość, nie tylko przyszłość danej nauki, ale również przyszłość ludzi. Przykładem są badania naukowe w medycynie, które wciąż przynoszą ciekawe odkrycia, a przede wszystkim nowe leki na różne, często dotychczas śmiertelne choroby. O ileż zmniejszyła się nasza zachorowalność na różne wirusy! Kilka wieków wstecz zapalenie płuc skazywało człowieka na pewną śmierć. Dziś to choroba, z którą lekarze świetnie sobie radzą, podobnie jak z grypą, ospą, durem brzusznym czy zaćmą

Efektywna nauka i studia

Sty-16th-2011

Efektywna nauka

Nauka do głowy sama nam ?nie wejdzie?. Nie wystarczy położyć książkę pod poduszką tuż przed zaśnięciem czy intensywne myślenie o podręczniku. Ba, nie wystarczy nawet jego przeczytanie, bowiem niewiele informacji zapamiętamy. Aby uczyć się efektywnie warto stosować metody, które nam to ułatwią. Jednym ze sposobów jest mapa pamięciowa. Wokół tematu który nas interesuje budujemy sieć połączeń, skojarzeń, które przypomną nam o danym zagadnieniu np. jeśli uczymy się na temat epoki literackiej dwudziestolecie międzywojenne to wokół tego hasła dodamy nazwisko Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Juliana Tuwima, dodamy grupę Skamander itd., wszystko to co ważne było w tej epoce i co musimy sobie przyswoić. Oczywiście możemy używać zamiast słów różnych symboli ? nastroje burzowe, atmosferę napięcia możemy np. zaznaczyć rysując chmurę i piorun, który przywodzi nam na myśl burzę. Mapa pamięciowa jest dobra w zapamiętywaniu ogólnych zagadnień, pomaga nam szerzej omówić dane zjawisko i zapamiętać najważniejsze wybrane kwestie.

Studia
Nauka na studiach różni się od zdobywania wiedzy w podstawówce czy liceum. Studia polegają na? studiowaniu. Ktoś się zaśmieje w tym momencie i pomyśli ?bardzo jasna definicja?, a w tej definicji zawarta została cała istota tej kwestii. Studia czyli studiowanie konkretnej dziedziny wiedzy, pogłębianie jej. Tutaj nikt nas nie zmusza, sami w pewien sposób możemy kształtować ścieżkę nauki (ktoś spyta: po co zatem sesja, egzaminy, ćwiczenia, wykłady, kolokwia, zaliczenia, profesorowie, prace dyplomowe ? one mają w pewien sposób, czasem wydawałoby się pokręcony, usystematycznić naszą wiedzę, uporządkować, ukierunkować, dopomóc w wyborze. Do studiowania nikt nas nie zmusza ? to my wybieramy kierunek, który nas interesuje i musimy stanąć przed pytaniem: jak bardzo nas fascynuje. Czy wystarczy nam zdobyta wiedza, ewentualnie pogłębiona prze jakieś ciekawostki czy też interesuje nas dogłębne poznanie tej nauki. Oczywiście większość osób traktuje studia tylko jako jedyną możliwą ścieżkę rozpoczęcia (jakiejkolwiek) zawodowej kariery czyracznej zdobycia pracy. Wiele osób nie interesuje ekonomia, którą właśnie kończą ? liczy się perspektywa posady w banku i odpowiednia pensja.

Języki obce

Maj-11th-2010

Nie ma chyba na świecie ludzi, którzy byliby skłonni twierdzić, że znajomość języków obcych nie jest ważna albo, że nie ułatwia życia. Dzisiaj angielski to absolutne minimum, w naszej części świata jego nieznajomość powoduje, że praktycznie nie jesteśmy w stanie się dogadać w żadnym z ościennych krajów. Oprócz tego podstawowego języka, jaki trzeba znać, dobrze też władać jakimś innym. Obecnie dość popularny jest niemiecki, francuski czy hiszpański. Rosyjski już mniej, ale też bywa przydatny. Języki obce warto więc znać, ale czy warto studiować obce filologie? To już kwestia sporna. Najwięcej zwolenników mają filologie najbardziej egzotyczne. Ich studiowanie zapewnia też znajomość niszowego języka, co może być dużym atutem na rynku pracy. Jednak co bardziej popularne filologie budzą już wątpliwości, jeśli chodzi o sensowności ich studiowania, bo najczęściej kluczowe jest biegłe posługiwanie się językiem, a nie na przykład znajomość literatury germańskiej i ewolucji języka. Dlatego studiowanie filologii dotąd ma sens, dokąd potrafimy je logicznie zaargumentować. Chociaż pasja i ciekawość chyba jest dobrą argumentacją.

Spotykając na uczelni pracownika naukowego można się zastanawiać czy każdy, kto posiada tytuł naukowy jest naukowcem. Prawdopodobnie pierwszą myślą będzie, że może niekoniecznie, bo jednak większości naszych nauczycieli akademickich z badaniami nie kojarzymy. Abstrahując od tego jaka jest rzeczywistość, każdy kto zdobywa kolejne tytuły naukowe powinien być aktywnym naukowcem. To znaczy musi nie tylko prowadzić jakieś konkretne badania, ale również publikować ich rezultaty. Poza tym dobrze, by od czasu do czasu pokazywał się na konferencjach i sympozjach. Jeśli tego wszystkiego nie robi, uczelnia ma prawo bez żalu się z nim pożegnać. Jeżeli więc nasi wykładowcy ciągle pozostają na swoich miejscach, znaczy to, że ze swoich obowiązków, lepiej lub gorzej, ale jednak się wywiązują. Pewnie o tych, którzy to robią świetnie już słyszymy i usłyszymy jeszcze więcej. Zanim jednak zdecydujemy się skrytykować kogoś, kto według nas nie robi nic, sprawdźmy wcześniej czy aby na pewno nie uczestniczy w jakimś projekcie badawczym i czy przypadkiem nie opublikował jakichś znaczących pozycji.

Studia techniczne a języki obce

Kwi-14th-2010

Pewnie już miliony razy słyszeliście, że trzeba się uczyć języków obcych, bo warto. Zatem powtarzamy po raz milion pierwszy, tak warto uczyć się języków obcych. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że znajomość każdego kolejnego języka obcego znacznie poszerza horyzonty. Jeśli potrafimy się płynnie posługiwać językiem innym niż ojczysty, możemy też lepiej poznawać inną kulturę i myśleć w sposób bardziej otwarty. Dziś znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest standardem, niewielu jest ludzi, którzy nie znają angielskiego. Znajomość popularnych języków gwarantuje możliwość porozumiewania się z wieloma ludźmi, a także możliwość poznawania rozmaitych ważnych tekstów kultury w oryginale. Z kolei posługiwanie się jakimś niszowym, mniej znanym językiem pozwala nam na pewną specjalizację, co zawsze sprzyja znalezieniu dobrej pracy. Znając jakiś oryginalny język obcy, jak na przykład norweski możemy tłumaczyć ciekawe teksty, czy brać udział w interesujących spotkaniach albo podjąć pracę w ambasadzie. Ostatnio sporo się w mediach mówi o tym, że niebawem będzie brakowało w Polsce inżynierów. Jeśli właśnie zdaliśmy maturę, może to być niezwykle cenna informacja. Gdy jesteśmy dobrzy z przedmiotów ścisłych mamy szanse sobie nieźle poradzić, a nawet otrzymać takie stypendia, które pozwolą nam zupełnie bezboleśnie przetrwać okres studiów. Poza tym ukończenie studiów i otrzymanie tytułu inżyniera gwarantuje praktycznie, że w przyszłości będziemy mieć pracę. Zatem, jeżeli chcemy być architektem, budowniczym czy elektrotechnikiem i mamy ku temu predyspozycje, możliwości jest sporo. Uczelnie techniczne po prostu na nas czekają, wystarczy tylko trochę chęci i pracy z naszej strony i szansa na sukces od razu wzrasta. Tutaj ostrzeżenie dla przyszłych studentów, których wabią jedynie stypendia i obietnice pracy, jeśli nie radzicie sobie z matematyką i przedmioty ścisłe są dla was drogą przez mękę, to lepiej dać sobie spokój i skupić się na czymś bliższym własnym predyspozycjom. W końcu zapewnianie sobie frustracji już na starcie nie jest najlepszym sposobem na życie.

Uczelnie publiczne

Właśnie zdaliśmy maturę. Jeszcze nie mamy wyników, ale pewnie mamy jakieś pomysły, co chcielibyśmy robić później. Najprawdopodobniej studiować. Pierwszym miejsce o jakim myślimy są zapewne uczelnie publiczne. Najlepiej te z renomą, mieszczące się w dużych miastach. Do wyboru jest ich zwykle po kilka, zależnie od profilu działalności, zainteresowań i własnych możliwości. To, jak dobra jest uczelnia państwowa, na której chcielibyśmy podjąć studia najłatwiej sprawdzić w rankingach, które są publikowane co roku. Zresztą nie jest to jeden ranking, a co najmniej kilka, robionych przez same uczelnie, niezależne organizacje, a także Ministerstwo Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Zanim zdecydujemy się zaufać którejś klasyfikacji, dobrze jest sprawdzić, jaka instytucja ją zrobiła. Poza tym dobrze pamiętać o tym, by nie skupiać się na uczelni jako całości, ale też sprawdzić jak prezentuje się dany kierunek, na który chcielibyśmy się wybrać. W tej materii też tworzone są rankingi, ale tu najlepiej zaufać byłym i obecnym studentom, którzy najlepiej znają realia panujące na danym kierunku. Istnieje również alternatywa od uczelni wyższych - są nimi zawodowe szkoły policealne.