Dialog jako forma nauki i nauczyciel a nauka

Lut-12th-2011

Dialog jako forma nauki

W edukacji dziecka jednym z najlepszych sposobów zapewnienia mu odpowiedniego rozwoju wśród rówieśników jest dialog, który wykształca odpowiednią kulturę osobistą u dziecka, co może zaowocować w przyszłości w karierze zawodowej. Osoba odpowiednio władająca dyskursem i budująca do na ogólnie przyjętych przez retorykę zasadach jest w stanie wygrać nawet najcięższą dyskusję, w której można zaprezentować się na wysokim poziomie. Rozmowa nie jest wyłącznie polem do starć, wymiany zdań, czy kłótni, stanowi przede wszystkim sposób do poznania celowości danego działania. Pomaga także wewnętrznie odkryć się danemu rozmówcy, co pozwala w rozwiązaniu jego problemów, jeśli takowe go dręczą. Rozmowa jest wyśmienitym środkiem do zidentyfikowaniu źródła konfliktu na te rówieśniczym, ale i rodzinnym. Wykrycie problemów w domu dziecka może pozwolić na odpowiednią metodę jego dalszej drogi edukacyjnej w danej szkole. Dialog pozwala uczniowi na wyrażenie siebie, podczas rozmowy uczeń ma tyle do powiedzenia, co stojący wyżej rangą jego rozmówca.

Nauczyciel a nauka

W szkolnictwie polskim wciąż dominuje model szkoły tradycyjnej z nauczycielem wykładowcą na czele, który, jak wskazuje sama nazwa, wykłada swoją wiedzę, rzeczywiście w sposób często wyglądający jako autoprezentacja. Uczniowie słuchają, przyswajają albo i nie dany zasób informacji, po czym zmuszani są często do suchego ponownego przekazania danej partii materiału, co oczywiście nie jest w żaden sposób kreatywne. Nauczyciel powinien bowiem stanowić pewnego rodzaju pomoc, być pomocnikiem w wyborze odpowiedniej metody badawczej w ukierunkowaniu rozwoju edukacyjnego i moralnego ucznia. Powinien zatem stosować takie metody, które uruchomią do czynnego działania ucznia, pokazując i uwypuklając jednocześnie jego walory i umiejętności. Zatem warto zastanowić się nad porządnymi zmianami w systemie nauczania w Polsce. Uczniowie powinni bardziej wykazywać się zdolnościami manualnymi, powinni skutecznie wykorzystywać swoją wiedzę teoretyczną w praktyce, a praktyki w naszych szkołach wciąż jest zbyt mało.

Uczelnie publiczne

Właśnie zdaliśmy maturę. Jeszcze nie mamy wyników, ale pewnie mamy jakieś pomysły, co chcielibyśmy robić później. Najprawdopodobniej studiować. Pierwszym miejsce o jakim myślimy są zapewne uczelnie publiczne. Najlepiej te z renomą, mieszczące się w dużych miastach. Do wyboru jest ich zwykle po kilka, zależnie od profilu działalności, zainteresowań i własnych możliwości. To, jak dobra jest uczelnia państwowa, na której chcielibyśmy podjąć studia najłatwiej sprawdzić w rankingach, które są publikowane co roku. Zresztą nie jest to jeden ranking, a co najmniej kilka, robionych przez same uczelnie, niezależne organizacje, a także Ministerstwo Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Zanim zdecydujemy się zaufać którejś klasyfikacji, dobrze jest sprawdzić, jaka instytucja ją zrobiła. Poza tym dobrze pamiętać o tym, by nie skupiać się na uczelni jako całości, ale też sprawdzić jak prezentuje się dany kierunek, na który chcielibyśmy się wybrać. W tej materii też tworzone są rankingi, ale tu najlepiej zaufać byłym i obecnym studentom, którzy najlepiej znają realia panujące na danym kierunku. Istnieje również alternatywa od uczelni wyższych - są nimi zawodowe szkoły policealne.